Het beeld bij de Formule 1-teams is overal hetzelfde: proberen met overheidssteun de impact van de crisis zo beperkt mogelijk te houden en ondertussen hopen en bidden dat het seizoen van start gaat. De periode wordt gebruikt om eens heel kritisch te kijken naar de toekomst van de sport. Voor het eerst in zeer lange tijd lijken de teams eensgezind: er moet iets veranderen in de sport om de kosten structureel te verlagen. Een budgetlimiet van $ 145 miljoen wordt in 2021 ingevoerd, maar onder deze kosten vallen niet de salarissen van de coureurs en drie bestbetaalde medewerkers Ook kosten voor stafafdelingen zoals marketing vallen buiten dit budget. AlphaTauri-teambaas Franz Tost pleit daarom ook voor een verdere verlaging van het budgetplafond. "Ik vind het getal nog altijd te hoog en ik push dan ook voor een lager budget. De reden daarvoor is dat we in een economische crisis zitten, die waarschijnlijk drie tot vier jaar duurt. Het zal erg moeilijk worden om sponsoren te vinden", legt Tost uit aan F1.com. "Het budgetplafond ligt op $ 145 miljoen, maar daarnaast heeft een team nog eens $ 40 miljoen aan extra kosten die niet binnen de budgetlimiet vallen. Dit betekent dat je spreekt over een totaalbudget van $ 185 miljoen per jaar." Voor de grotere teams in de Formule 1, zoals Red Bull, Mercedes en Ferrari, is dat peanuts, maar een team als AlphaTauri beschikt niet over dezelfde financiële middelen. "Het is een grote uitdaging om dat budget bij elkaar te krijgen. Dit jaar racen we minder, waardoor de teams volgend jaar minder geld krijgen vanuit de FOM." "We hebben een business plan opgesteld en natuurlijk krijgen we een X-bedrag vanuit Red Bull, maar we moeten binnen ons budget blijven. Het is geen kwestie van meer uitgeven en vervolgens voor meer geld aankloppen bij Red Bull. Als team moeten we binnen ons budget blijven, net als de rest."
Meest gelezen