De teamorder 'Multi21' zorgde tijdens en na de Grand Prix van Maleisië in 2013 voor een fikse interne ruzie bij Red Bull. Het team had aangegeven dat wie er na de laatste pitstops voor zou liggen, de race mocht winnen. Immers, een gevecht om de leiding, met alle risico's van dien, moest vermeden worden op het circuit waar men Mercedes bovenaan had verwacht. In het geval dat Mark Webber (#2) zou leiden voor Sebastian Vettel (#1), werd die teamorder dus Multi21 gelabeld. Vettel wilde daar niets van weten en ging toch het gevecht aan met Webber om uiteindelijk de race te winnen. Witheet was Webber, die zeven jaar later redelijk tot bedaren is gekomen. "Misschien heeft Seb vandaag de dag diep van binnen wel spijt van die actie en misschien ook wel niet. Maar ik ben ook niet altijd een engel geweest", klinkt het enigszins zalvend uit de mond van de Australiër. Webber had echter die race moeten winnen en heeft dan ook wel degelijk ergens spijt van als hij terugdenkt aan die dag. Hij had immers zijn motor teruggeschroefd, omdat hij zich door de teamorder beschermd waande: "Ik had mijn motor op moeten schroeven toen Vettel begon aan te vallen." "Maar om de een of andere reden deed ik dat instinctief niet. Gevoelsmatig wist ik immers dat we gewoon met nog zo'n drie tot vier ronden te gaan samen die race uit moesten zien te rijden. Het was voor mij duidelijk wat het plan van Red Bull was."
Meest gelezen