Het verblijf van Renault in de hoogste divisie van de autosport verloopt grillig. Meerdere malen heeft het merk als constructeur zijn entree gemaakt, om even zo vaak weer de sport te verlaten. Ook als motorleverancier verloopt het pad van het voormalige staatsbedrijf – op zijn zachtst gezegd – onvoorspelbaar. De toekomst van Renault in de F1 is door de corona-uitbraak en de daarmee gepaard gaande recessie hoogst onzeker geworden. De directie overweegt ingrijpende bezuinigingen en ook het Formule 1-team wordt daarbij tegen het licht gehouden. Zaterdag werd bekend dat de problemen dusdanig groot zijn dat Renault miljarden aan overheidssteun nodig heeft om het hoofd boven water te houden. “Ik hoop van harte dat ze in het post-coronatijdperk kans zien om te blijven”, zegt Webber in een exclusief vraaggesprek met RacingNews365 . "We hebben zo hard dat deelnemersveld van twintig auto’s nodig." Of Fernando Alonso per 2021 de gedroomde opvolger is van de naar McLaren vertrekkende Daniel Ricciardo waagt Webber met enige aarzeling in zijn stem te betwijfelen. "Laat ik voorop stellen dat Fernando een fantastische coureur is. Hij heeft een mooie carrière achter de rug. Maar in deze fase van zijn loopbaan, waarin hij inmiddels uitstapjes heeft gemaakt naar endurance en IndyCar, weet ik niet of hij nog past in een mildfield auto." Wie wél de perfecte man voor de klus bij Renault zou zijn, durft Webber niet een-twee-drie te zeggen. Ook van Sebastian Vettel zegt de Australische oud-coureur klip en klaar: "Sebastian is in deze fase van zijn carrière niet in voor een auto in het middenveld." Komen we uit bij Williams-talent en Mercedes-protegé George Russell. "Ja, dat zou kunnen. Een mooi setje met Esteban Ocon, dat zeker!"
Meest gelezen