Het afgelopen kalenderjaar was er voor McLaren een om in te lijsten. Achter de schermen werd het Formule 1-team aanzienlijk geherstructureerd en op het asfalt leek dat al snel zijn vruchten af te werpen. Het team werd vierde in het kampioenschap voor de constructeurs, met een grote voorsprong op nummer vijf Renault. De afstand naar de drie topteams, Mercedes, Red Bull en Ferrari was echter nog steeds heel groot. Het Britse team verwachtte niet dat het dat gat in 2020 zou kunnen dichten, maar had goede hoop op het jaar 2021, het seizoen dat de technische regels aanzienlijk op de schop zouden gaan. Bovendien werd een nieuw partnerschap met Mercedes aangegaan, dat vanaf komend kalenderjaar motoren zal gaan leveren aan het team uit Woking. McLaren komt door de huidige situatie echter van een koude kermis thuis, zo weet ook teambaas Andreas Seidl. "Het is geen geheim dat we bij McLaren een grote voorstander waren van de nieuwe regels die in 2021 zouden worden ingevoerd. Uiteraard snappen we heel goed dat ze nu zijn uitgesteld en we steunen die beslissing dan ook volledig", zo wordt hij geciteerd door Motorsport.com . "Wat betreft de timing is het denk ik duidelijk dat de huidige shutdown en het uitstellen van de regels onze wederopstanding en onze weg naar voren op de grid mogelijk zal vertragen. Dat is voor ons een grote uitdaging, maar we hebben een duidelijk plan voor de komende maanden waar in staat wat we moeten doen om de weg naar boven aan te houden." Tekst gaat verder onder de afbeelding .
Iets wat McLaren daarbij kan helpen, is het budgetplafond. Als het aan de Britse formatie ligt, dan wordt dit plafond zo laag mogelijk. In eerste instantie was het 175 miljoen dollar, inmiddels is dat al teruggebracht naar 150 miljoen dollar, terwijl de discussie om het verder te verlagen nog gaande is. "Wij zien het budgetplafond graag zo laag mogelijk", zo geeft Seidl toe. "Wij hebben het nummer van 100 miljoen dollar al geopperd, iets waar wij zeker voorstander van zouden zijn." "Ik zie momenteel in ieder geval dat alle teams hun steentje bijdragen. Iedereen begrijpt dat we momenteel in een grote crisis zitten en dat we belangrijke knopen door moeten hakken om er voor te zorgen dat we de teams en de Formule 1 beschermen. Voor nu is het het belangrijkst om deze crisis te overleven als team en als Formule 1 zijnde. Ik heb er vertrouwen in dat we het positieve momentum daarna weer op kunnen pakken", aldus de Duitse teambaas.
Meest gelezen