De derde en vijfde plaats van Fernando Alonso en Lance Stroll tijdens de Grand Prix van Brazilië verbaasde de paddock. De AMR23 presteerde al een tijdje minder goed, vooral sinds de Grand Prix van Canada. Het team leek niet uit die neerwaartse spiraal te komen, ondanks de ontwikkelingen en updates die gedurende het seizoen werden geïntroduceerd.
In Austin bracht Aston Martin een groot aerodynamisch pakket mee voor de vloer, beam wing en de voorste bargeboards. De updates waren gebaseerd op het concept van Red Bull, maar brachten geen positief effect. Het team gebruikte het volledige weekend op het hobbelige asfalt van Austin om het nieuwe pakket te optimaliseren. Ook Mexico bracht geen positieve ontwikkelingen, mede door de karakteristieken van het circuit en de lage downforce door de ijle lucht.
Op Interlagos, dat meer kronkelt en weinig bijzondere karakteristieken kent, was het team in staat om meteen de juiste setup te bepalen, ook qua rijhoogte. De snelheid van de AMR23 zelf moet niet als belangrijk worden beschouwd, liever het feit dat de engineers het voor elkaar kregen om de data van de simulator en de baan gelijk te krijgen. Het laat zien dat de laatste updates en de werkrichting van het team niet verkeerd zijn.
Anderen bekeken ook:
Aston Martin tackelde een mogelijk probleem
Als de engineers niet in staat waren gebleken de beperkingen te doorgronden in 2023, was dat op zichzelf met het oog op 2024 het allergrootste probleem geweest. Als er in de laatste races geen verbetering was opgetreden in de prestaties en het gedrag van de auto, zou dat het slechtste scenario zijn geweest voor het team met het oog op 2024.
We kunnen ook niet uitsluiten dat de problemen van de auto deels verborgen bleven door de karakteristieken van Interlagos, dat op papier al gunstig was voor aerodynamisch efficiënte bolides die over veel downforce beschikken, zoals de AMR23. Wel is het heel positief om te noemen dat de engineers van het team hebben begrepen welke fouten ze in ieder geval niet moeten maken bij het vaststellen van het basisconcept voor de auto van volgend jaar.
Ook interessant:
In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is
Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!