Om de gestrande bolide van Romain Grosjean weg te halen werd een Virtual Safety Car (VSC) ingezet. Gedurende de duur hiervan moeten coureurs van het gas af en krijgen ze een delta per sector mee waarbinnen ze moeten blijven. Doordat de snelheid tijdens de VSC lager ligt is het een ideaal moment om een pitstop te maken. Fernando Alonso maakte zijn enige stop en kwam gelijktijdig met Verstappen terug de baan op. De Nederlander ging uiteindelijk nipt voor Alonso de eerste bocht in. Uiteindelijk bleek dat de McLaren-coureur op het meetpunt net voor Verstappen lag. Minder dan één tiende van een seconde. Normaal gesproken geeft de wedstrijdleiding dan een straf voor het inhalen onder een gele vlag situatie, maar deze keer was wedstrijdleider Charlie Whiting coulant.
Red Bull twijfelde of de actie van Verstappen legaal was en vroeg Whiting of Verstappen voor lag op Alonso op het bewuste moment. "Red Bull vertelde ons dat ze dachten dat Fernando voor Max lag en vroegen mij om dat te controleren. Wij hebben dit daarom onderzocht en uiteindelijk bleek dat Alonso één tiende voor Verstappen lag."
Whiting toonde zich coulant omdat een dergelijk klein verschil niet met het blote oog waarneembaar is. Het team van Red Bull verzocht Verstappen daarop om Alonso voorbij te laten en zo werd de situatie zonder straf opgelost. "Als het niet duidelijk is voor de coureurs, dan is het niet eerlijk om ze te bestraffen", legt Whiting uit.
Meest gelezen