Dagelijks krijgen we van veel Formule 1 fans de vraag: Hoe goed is die nieuwe RB14 van Red Bull nou? Wordt Max Verstappen wereldkampioen of niet? De komende week gaan we daar een beter antwoord op kunnen geven. De eerste testweek gaf al wel een voorzichtige inkijk in de krachtsverhoudingen binnen de F1, maar de slechte weersomstandigheden hielpen de teams niet. In week twee laten de teams steeds meer het achterste van hun tong zien. Verschuilen heeft nauwelijks zin, want de coureurs willen werken aan de set-up, alle beschikbare banden testen en ook die kwalificatieruns oefenen. Zet Mercedes de prima vorm voor of kan Red Bull daar wat tegenover zetten? Renault-motor Het is toch een zorgelijk punt voor Max Verstappen en Red Bull. De motor hield het vol tijdens de eerste testweek, maar Renault had het vermogen flink naar beneden geschroefd. Om die reden stonden de door Renault aangedreven teams stijf onderaan bij de speedtrap. Liefst 20 kilometer per uur kwamen ze tekort ten opzichte van de snelste mannen. Renault beloofde in week twee meer vermogen vrij te geven en dat is hard nodig ook. Welk effect heeft dit op de betrouwbaarheid van de motor? Vorig seizoen ging het al direct tijdens de wintertests mis. Daarnaast is de hamvraag hoeveel PK de Renault-motor tekort komt ten opzichte van Mercedes en Ferrari.
Betrouwbaarheid Red Bull begon nog goed aan de testweek met ruim 100 ronden voor Ricciardo op dag 1, maar daarna waren er continu kleine problemen. Max Verstappen werd tot twee keer toe achtervolgd door technische problemen en dat mag in week 2 niet meer voorkomen. Het team legde slechts twee derde van het aantal ronden van Ferrari en Mercedes af. Een van de belangrijkste zaken tijdens de wintertest is om zoveel mogelijk ronden te rijden. Iedere ronde verzamelt het team waardevolle data, maar het geeft het team ook de kans om meer zaken te testen. Van raceafstanden tot en met kwalificatieruns en verschillende bandencompounds. Met slechts acht testdagen voor het nieuwe seizoen is tijd kostbaar.
Hoe goed is de RB14 van Red Bull? Vorig seizoen probeerde Red Bull een mistgordijn op te hangen, maar tijdens week 2 van de wintertest moet toch echt iedereen met de billen bloot. Aan het einde van de wintertest was al duidelijk dat Red Bull een seconde per ronde tekort kwam en dat werd dan ook bevestigd tijdens de races. Ondanks dat de RB14 in Australië nieuwe aerodynamische onderdelen krijgt, moet het tijdens de testdagen meekunnen met het tempo van Ferrari en Mercedes. Als dat niet lukt dan zou het een zeer grote verrassing zijn als ze dat in Australië ineens wel kunnen. Testdagen geven veel informatie omdat de korte runs in kwalificatietrim vergelijkbaar, maar ook de langere runs tijdens het simuleren van een race. Binnen Red Bull is men optimistisch, maar er moeten de komende week veel puzzelstukjes op haar plaats vallen. De komende testdagen zijn cruciaal voor de eerste races van het nieuwe seizoen.
Meest gelezen