Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Welke Formule 1-motorfabrikanten willen Red Bull helpen en welke niet?

Nog altijd zit Red Bull zonder een motorleverancier voor 2022 en de jaren erna. Red Bull heeft een plan, maar is daarvoor afhankelijk van de steun van de andere motorfabrikanten in de Formule 1. Op wie kan Red Bull rekenen en op wie niet?

Red Bull, het mag inmiddels duidelijk zijn, wil vasthouden aan de Honda-motoren die tot en met het einde van 2021 zolang mogelijk doorontwikkeld moeten worden. Daarna trekt Honda de keutel in en staat Red Bull er alleen voor. Naar eigen zeggen kan het de krachbron niet in eigen huis doorontwikkelen. Om niet een enorme achterstand op te lopen, opperde Red Bull een tweetal ideeën en voor beide ideeën zijn voor- en tegenstanders te vinden.

Een engine freeze

Red Bull stelt voor om eind 2021, hooguit begin 2022 de ontwikkeling van alle motoren stil te leggen, oftewel te 'bevriezen'. Zo kan er niemand nog verder uitlopen op de ander en heeft iedereen het te doen met het materiaal waar het op dat moment over beschikt. "Prima, doen we!", riep Mercedes meteen. Een logische reactie, aangezien Mercedes Mercedes met de huidige motor een voorsprong heeft en de kans zeer groot is dat ze die voorsprong volgend jaar nog steeds hebben. Om diezelfde reden zag Ferrari dat juist niet zitten, want die lopen hopeloos achter de feiten aan op motorvlak. Echter, teambaas Mattia Binotto riep onlangs dat Ferrari altijd in het belang van de sport zal handelen en dat terwijl hij zelf de achterstand van Ferrari op de concurrentie inschatte op zo'n 50 pk. Dan is er nog Renault dat eerder in 2020 juist om een engine freeze riep om in moeilijke coronatijden op die manier geld te besparen. Daar was Red Bull faliekant op tegen en dus investeerde Renault alsnog fors in een nieuwe motor voor 2021. Toen Red Bull om hulp verlegen zat, was Renault er daarom niet happig op direct met Red Bull mee te gaan, maar als de freeze lang genoeg wordt uitgesteld om de nieuwe motor van Renault tot zijn recht te laten komen, kan het team daarmee akkoord gaan.

Een Balance of Performance (BoP)

Een andere optie is wat Red Bull betreft het introduceren van een Balance of Performance. Kort door de bocht gezegd: het maakt niet uit hoe goed of hoe slecht een motor is, middels kunstgrepen wordt alles gelijk getrokken. Een manier om dat vorm te geven is de minder sterke motoren meer brandstof te laten verbruiken voor meer vermogen en vice versa. Mercedes en Renault zijn sterk tegen. Leuzen als 'dat hoort niet thuis in de Formule 1' rollen bij zowel Mercedes-teambaas Toto Wolff als Renault-teambaas Cyril Abiteboul over de lippen. "Dit willen we pertinent niet", werd daaraan toegevoegd, terwijl Wolff het zelfs een belediging noemde: "Ik kan me niet voorstellen dat een motorfabrikant met vertrouwen in zijn eigen kunnen, dit zou willen." Mercedes wil natuurlijk de bovengenoemde voorsprong niet inleveren na enorme investeringen en Renault evenmin. Van de Renault-motor wordt gezegd dat hij op de Mercedes-krachtbron misschien wel de meeste pk's levert. En Ferrari? Dat staat er juist niet onwelwillend tegenover, maar blijft weg bij de populaire term Balance of Performance. Hij ziet het hooguit als een tool om extreme verschillen te verkleinen: "Volgens mij is het niemands doel om de motoren allemaal op het exact gelijke niveau te krijgen. Het is echter wel een manier om een fabrikant te helpen die zo ontzettend ver achter staat. Als we zo'n fabrikant helpen, moet dat echter niet tot het punt zijn waarop de motor net zo goed is, maar tot het punt waarop men de achtervolging kan inzetten, zonder al te ver weg te staan." Met het standpunt dat van Mercedes en Renault is het echter zeer onwaarschijnlijk dat dit de te varen koers wordt en dus blijft voor Red Bull een engine freeze als enige optie open, al lijkt de formatie van Max Verstappen en Sergio Perez dan wel wat water bij de wijn te moeten doen over wanneer die engine freeze exact ingaat. Kleven er naast voordelen ook nadelen aan de komst van Sergio Perez naar Red Bull? Dit en meer in de nieuwste podcast van RacingNews365.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'