Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wie is de nieuwe motorgoeroe van Red Bull waar Mercedes zo boos op is?

De aankondiging dat Red Bull de motordivisie zou versterken met Mercedes-motorgoeroe Ben Hodgkinson sloeg in als een bom, vooral bij Mercedes. Maar wie is de beste man?

Afgelopen vrijdag maakte Red Bull bekend dat Ben Hodgkinson Red Bull op de nieuw op te bouwen motorafdeling zou versterken als de technisch directeur. Voor Red Bull is het een enorme aanwinst, net zoals in 2007 Adrian Newey dat was toen hij werd aangetrokken om een winnend chassis te bouwen. Hodgkinson is nu aangetrokken om een winnende motor te bouwen. Dat staat los van de nog over te nemen Honda-motor die in eigen beheer onderhouden gaat worden, want naar verluidt zal Hodgkinson zich enkel focussen op de nieuwe motor die in 2025, mogelijk 2026 het levenslicht ziet. De huidige motor is uitontwikkeld, zeker aangezien per 2022 een development freeze van kracht zal zijn. Het moment van overstappen is logisch, maar zorgt voor onvrede bij Mercedes. Niet voor niets stuurde teambaas Toto Wolff als we Italiaanse media moeten geloven Hodgkinson vervroegd met verlof en is hij geenszins van plan Hodgkinson toestemming te geven om eerder dan eind 2022 bij Red Bull in dienst te treden. Niet dat Red Bull daar heel erg meer zal zitten overigens, aangezien Hodgkinson dus vooral aan de slag gaat met de nieuwe motor en nauwelijks wat kan toevoegen aan de Honda-motor die de komende jaren onder een nieuwe naam in de Red Bull zal liggen. Kijk je naar de LinkedIn-pagina van Hodgkinson, prijkt daar alleen de naam van Mercedes als werkgever. Hij begon er toen de motorafdeling nog Ilmor heette en was er daarna niet meer weg te slaan. Hij begon er als ontwerpmonteur, maar kreeg steeds meer verantwoordelijkheden. In 2016 werd hij het aanspreekpunt van het team dat zich uitsluitend op de verbrandingsmotor richtte. Sinds 2017 echter was hij Head of Mechanical Engineering op het motorhoofdkwartier van Mercedes in Brixworth. Hij werkt in die hoedanigheid ook nog altijd als een ontwerper en in soortgelijke functies ontwierp hij voor zijn F1-avontuur motoren voor het wereldkampioenschap rally en turbomotoren voor de 24 uur van Le Mans. Het vervelende voor Mercedes is nu dat hij veel geheimen van Mercedes mee kan nemen naar Red Bull, geheimen waarvoor het veel te laat is voor Mercedes om die af te schermen van Hodgkinson, hij zit simpelweg te diep in de materie. En met die kennis op zak moet Hodgkinson bij Red Bull redelijk eenvoudig bepaalde zwakheden uit het motorproject kunnen filteren bij de opbouw ervan. De move en het hele motorproject van Red Bull gaan gepaard met een enorme investeringen, wat erop duidt dat Red Bull zich voor de lange termijn aan de F1 committeert en wel als volledig zelfstandige constructeur.

Viaplay
x
RN365-podcast Hongerige Verstappen jaagt op primeur in onvoorspelbaar China