Tijdens de presentatie van de nieuwe FW41 van het team van Williams liet de teambaas duidelijk weten dat ze niet blij is met het label wat haar coureurs opgeplakt krijgen. "Ja, we zijn een onafhankelijk team en het is lastig om sponsoren aan te trekken. Dat is niet alleen voor Williams zo, maar dat geldt voor alle teams. Als een coureur financiële steun heeft dan is dat een bonus, maar het is niet de beweegreden om hem te contracteren." "Het is ook niets nieuws in de Formule 1 dat coureurs sponsorgeld meebrengen. Gelukkig zijn er veel coureurs die dit doen. Het is naïef om deze coureurs te bestempelen als pay drivers. Formule 1 is een dure sport en voor talenten is het lastig om zonder steun in de F1 te komen."
In de jaren 80 en 90 kende de Formule 1 veel rijke coureurs die achteraan meereden. Teams als Minardi, Forti en Pacific hadden vaak coureurs aan boord die compleet talentloos waren. In de moderne Formule 1 zijn zelfs de minste coureurs van een aanzienlijk beter niveau. Williams merkt daarbij op dat zelfs topcoureurs eigen sponsoren hebben die tientallen miljoenen meebrengen. De Santander bank is daarvan een goed voorbeeld. De Spaanse bank steunde Fernando Alonso lange tijd. "Sponsoren willen samenwerken met coureurs vanwege hun persoonlijkheid, nationaliteit of omdat hun karakters passen bij het merk. Fernando Alonso is een prima voorbeeld: Santander volgt hem naar ieder team waar hij voor rijdt. Je zou daarmee kunnen roepen dat hij een pay driver is, maar dat zal ik nooit doen." "Ik denk dat de term erg verwarrend is voor mensen. Het is fout, het is onnodig en het geeft deze coureurs een negatief imago."
Meest gelezen