Dat de boeg om moest voor 2019, was duidelijk. Williams begon het jaar echter op de slechtst denkbare manier door de eerste twee dagen van de collectieve wintertest in Barcelona over te moeten slaan. De reden? Het materiaal om de FW42, het nieuwe strijdwapen, af te maken was niet op tijd klaar.
Nu de wagen eindelijk het veld heeft betreden en rijdersduo Robert Kubica en George Russell ermee aan de slag kan, valt het gedrag van de auto alleszins mee. "Ik ga het natuurlijk niet over de absolute snelheid van de nieuwe bolide hebben", grinnikt technisch directeur Paddy Lowe, over wie werd gezegd dat zijn hoofd op het hakblok lag, maar wie nietsvermoedend tekst en uitleg geeft in Barcelona tegenover onder meer RacingNews365 . "Robert heeft natuurlijk aardig wat rondjes in de auto van 2018 gereden, George alleen tijdens de test na de Grand Prix van Abu Dhabi. Wat Robert te zeggen had, was erg opbeurend", meldt Lowe. "We hebben daardoor het gevoel dat we stappen voorwaarts hebben gezet. De FW42 is naar verluidt veel beter te besturen, gaat zuiniger met haar banden om en rijdt gewoonweg veel fijner. Dat konden we vorig jaar niet zeggen", lacht Lowe als een boer met kiespijn, terugdenkend aan het lastige 2018. "Eén van onze grootste uitdagingen was om een wagen af te leveren waar de rijders zich comfortabel in voelen en dat schijnt te zijn gelukt. Een platform als deze is een ontzettend goede voedingsbodem om verder te bouwen", kan de in Kenia geboren Britse technicus voorzichtig lachen. In de aankomende Grand Prix van Australië maakt Russell zijn debuut in de Formule 1. De 21-jarige Brit werd in 2018 kampioen in de Formule 2-klasse. Teammaat Kubica keert terug na ruim acht jaar afwezigheid. De 34-jarige Pool raakte begin 2011 ernstig gewond na een rallyongeval, eentje waarvan het revalidatieproces nu eindelijk is afgerond. Met medewerking van Joe van Burik
Meest gelezen