Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Williams richt zich op nieuwe F1-concurrenten

De laatste jaren waren de wagens van Williams steevast achterin het startveld te vinden. Vorig jaar eindigde het team afgetekend op de laatste plek in de strijd om de constructeurstitel. Dit jaar lijkt het team een kentering te hebben ingezet. Een tiende plek van Alexander Albon in Bahrein geeft het team moed en de nieuwe teambaas James Vowles heeft vertrouwen in dit seizoen.

In de laatste vier seizoenen eindigde Williams drie keer op de laatste plek in de strijd bij de constructeurs. Een dieptepunt voor het team dat in datzelfde lijstje het op een na succesvolste team is in de historie van de Formule 1. Aan de nieuwe teambaas James Vowles, die in februari overkwam van Mercedes, de taak ervoor te zorgen dat Williams de stijgende lijn gaat oppakken. Zijn eerste weken bij Williams openden zijn ogen. "Er zijn een aantal zaken die ik als basis zou beschouwen en die bij andere teams al bijna vijftien jaar bestaan. Bijvoorbeeld vooral rond bepaalde softwaresystemen. Die systemen waarmee je goed kunt begrijpen wat al je onderdelen zijn en doen, die bestaan hier gewoon niet. Als gevolg daarvan is het indrukwekkend dat ze de auto uit 50.000 onderdelen hebben gebouwd. De onderdelen passen in elkaar, ze werken en ogenschijnlijk gaat de wagen vrij snel op de baan. Dat is een ongelooflijke prestatie", vertelde Vowles aan onder meer RacingNews365 . Vowles werkte ruim twintig jaar bij Mercedes en zag daar hoe het team uitgroeide tot een dominant F1-team (tot voor kort). Die ervaring wil hij gebruiken om Williams sterker te maken. "We hebben systemen en structuren nodig. In Bahrein waren op zaterdag en zondag de laagste windcondities die ik in twintig jaar in Bahrein heb gezien. Wij, maar ook andere teams, konden niets in details meten. Dat is ongelooflijk ongewoon." "Ik denk dat we in de middenmoot veel dichter bij elkaar zaten. Hoe minder downforce je hebt, hoe meer je terugduwt. Onze auto was tijdens het testen laatste, maar binnen een zeer klein verschil naar twee of drie teams voor ons. Het gat was zeer klein en er waren momenten waarbij twee of drie graden temperatuurverschil plotseling betekende dat we sneller of langzamer waren. Wij zitten in die mix."

52 ronden

In Bahrein pakte Alexander Albon met een tiende plek direct het eerste punt van het seizoen voor Williams. Hoewel de resultaten in Saoedi-Arabië achter bleven, verwacht Vowles dat zijn twee coureurs vaker mee kunnen gaan strijden om de punten dit seizoen. "In Bahrein was het echt verdiend. Alex moest de hele race lang een wagen achter zich houden, maar dat deed hij. Er was één ding dat onze kant op viel, dat moeten we erkennen, de Virtual Safety Car. Zonder dat was het lastig geweest. Alleen Gasly kwam voorbij, maar verder kon Alex iedereen achter zich houden. Het is onze verdienste dat we op die plek staan." Op andere circuits, later dit seizoen, verwacht Vowles veel van zijn coureurs. "Er zullen banen zijn die ons zeker liggen en waar de wagen competitief zal zijn, zeker als je kijkt naar vorig jaar. Monza was er één van. En kijkend naar de karakteristieken van de wagen, vermoed ik dat het dit jaar daar weer zo zal zijn. Barcelona mogelijk ook. Maar er zullen ups en downs zijn in de loop van het seizoen." "Het zal een gevecht worden met twee teams dichtbij ons. McLaren heeft ineens problemen die onbekend zijn, terwijl hun wagen eigenlijk goed is. We moeten erkennen dat we alles moeten oppikken, maar er zijn teams die net zo presteren als wij."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'