Bij Williams moet het roer om na een dramatisch slecht 2019-seizoen. Slechts één schamel puntje werd er, met geluk, verzameld door Robert Kubica, daar waar teamgenoot George Russell als enige coureur het gehele seizoen op de hatelijke nul bleef steken. Een wanprestatie van het team die zich al aandiende tijdens de wintertests voorafgaand aan het seizoen. Grote problemen staken direct de kop op, waarbij de FW42 niet eens tijdig gereed was om deel te nemen aan de eerste testdagen. Los van het feit dat de bolide niet vooruit te branden was, liep het team daarbij nog meer achterstand op. Het aantal testdagen voorafgaand aan het seizoen was immers beperkt tot acht dagen, waarvan er al bijna drie volledig in rook opgingen. Teambaas Claire Williams liet met regelmaat tijdens het seizoen ontvallen dat het roer om moet bij de ooit zo succesvolle Britse renstal. In het verleden reden kampioenen als Alain Prost, Nigel Mansell, Jacques Villeneuve, Nelson Piquet en Damon Hill voor de renstal. Het seizoen 2019 kocht Robert Kubica zijn stoeltje bij het team, maar na één seizoen scheiden de wegen van beide partijen. Williams heeft voor 2020 gekozen voor de miljoenen van Nicholas Latifi, een coureur die puur door zijn sponsorgeld zijn weg nu bewandelt richting de Formule 1. Is hij talentloos? Nee, maar uit niets blijkt dat hij een regelrechte toevoeging gaat zijn voor de sport komend seizoen. Dat het allemaal nog veel erger kan bewees Claire Williams door haar naam, en die van het team, ten grabbel te gooien in Abu Dhabi. Daar waar Williams eerder in het seizoen nog predikte over het belang van de testdagen, zette het de talentloze pay driver Roy Nissany twee dagdelen in. De Israëliër heeft niets in de Formule 1 te zoeken, maar betaalde wel een bedrag met zes nullen voor zijn pretritjes in de F1-bolide. Zijn rondetijden waren werkelijk beschamend te noemen: Steevast zes tot negen seconden per ronde langzamer dan de kop van het F1-veld en drie tot vijf seconden langzamer dan welke coureur dan ook op de baan. De woorden van teambaas Claire Williams over het belang van testdagen en het omgooien van het roer bij Williams zijn tot op heden niets meer dan gebakken lucht gebleken. Van het topteam dat Williams ooit was, is niets meer over. De ambitie om terug te keren tot de (sub)top van de Formule 1, lijkt net zo geloofwaardig als roepen dat Roy Nissany een getalenteerd coureur is die in de Formule 1 thuis hoort. Saillant detail: Roy Nissany is de zoon van Minardi Formule 1-testrijder Chanoch Nissany die in 2005 zijn F1-debuut mocht maken voor het achterhoedeteam tijdens de eerste vrije training in Hongarije. Op de Hungaroring was hij meer dan twaalf seconden langzamer dan de snelste coureur. Nadat zijn ritje eindigde in de grindbak liet hij de meesterlijke woorden optekenen dat 'de auto teveel grip had'. De appel valt in dat oogpunt niet ver van de boom en het optreden van de Israëliër doet denken aan vervlogen tijden waarin talentloze coureurs als Giovanni Lavaggi en Jean-Denis Délétraz hun meters maakten in de F1 en op talloze ronden achterstand aan de finish kwamen. Roy Nissany was na zijn tweede testdag voor Williams lyrisch, iets dat buiten hem niemand in de paddock was, op de bankrekening van Claire Williams na. Nissany was bijna vier seconden langzamer dan 'teamgenoot' Latifi later die dag. "Het was wederom een geweldige ervaring. Ik ben zeer blij met mijn prestaties gedurende de testdagen en hoop dat het team er ook zo over denkt." Houdt de FIA de hand boven het hoofd van Ferrari? Hoor daarover meer in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met F1-journalisten Ruud Dimmers, Jan van der Burgt en gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen