Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Williams

Williams toont geen nieuwe auto, maar geeft toch duidelijk signaal af

Waar we zaten te wachten op de nieuwe auto van Williams, werd maandag alleen de nieuwe livery getoond. Toch geeft Williams daarmee meer weg dan je in eerste instantie zou denken.

RP 2024 Launch 2 Original
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Williams F1

Het was misschien een tikje teleurstellend, de launch van de FW46, de 2024-wagen van Williams. Alleen de kleuren werden getoond, op de nieuwe auto moeten we nog even wachten tot de wintertests in Bahrein van eind februari. Met de FW46 hoopt Williams de volgende stap naar het middenveld te zetten. Ook al werd het team zevende in het constructeurskampioenschap in 2023, Alpine op P6 lag nog een kleine honderd punten voor.

De nieuwe livery laat echter meer zien dan je in eerste instantie zou denken. Het is een ode aan de nalatenschap van het team van Williams, dat negen constructeurstitels, zeven coureurstitels en 114 races heeft gewonnen. In het persbericht gaat het team verder in op de livery, want die 'combineert naadloos vergane glorie met de toekomstige aspiraties om opnieuw geschiedenis te schrijven'. En de rode en witte streep op de auto verwijst naar de Britse wortels van het team en is geïnspireerd op historische auto's. Van de FW10 uit 1985, die werd bestuurd door Nigel Mansell en Keke Rosberg, tot de winnende FW19 uit 1997, waarmee Jacques Villeneuve wereldkampioen werd en ook de constructeurstitel werd gewonnen. De streep zorgt volgens het team voor een stijlvolle, maar krachtige uitstraling.

Link met succesvolle verleden

Daarmee komt steeds de link met het succesvolle verleden naar voren en het wordt dus duidelijk dat Williams maar wat graag terug wil naar die periodes. Want een zevende plek in het constructeurskampioenschap, dat is voor teambaas James Vowles lang niet genoeg. "We hebben het goed gedaan, maar niet geweldig. We hebben nog een flink gat te dichten om naar het excellente te gaan en dat ga je niet binnen één jaar doen, dat is simpelweg niet mogelijk. Maar we zullen er wel komen, want de standvastigheid, het geloof en de passie is op het hoogste niveau dat ik ooit heb gezien", zo vertelde de teambaas tijdens de launch van de FW46.

"Ik wil grootsheid voor deze organisatie en dat komt alleen als we bereid zijn om door te breken met alles dat we tot nu toe hebben gedaan en blijven accepteren dat waar we zijn niet goed genoeg is", voegde Vowles daar nog aan toe tegen onder meer RacingNews365. En daarbij heeft de teambaas wat veranderd. "Ik heb duidelijk gezegd tegen de organisatie dat het gewicht van falen op mijn schouders rust. Ik wil niet dat iemand zich laat beperken door faalangst. Ik wil niet dat iemand geremd wordt door de angst om buiten de grenzen te treden van wat comfortabel is. Je hebt mijn steun om te breken met wat je weet, opnieuw te beginnen, terug naar de basis te gaan en die goed te krijgen", aldus de Brit.

"Het is te gemakkelijk om iets te doen waar je je comfortabel bij voelt en zo gaat de auto slechts een klein percentage vooruit. En dan is het heel moeilijk om de grenzen te verleggen van wat je doet en los te komen van wat je al vijf of tien jaar kent. Maar als wij het niet doen, kan ik je beloven dat negen andere teams dat wel zullen doen en daarom val je terug. Dus vooruitgaan betekent niet tevreden zijn met P7 of P8, ik ben alleen tevreden als we vechten voor wereldkampioenschappen en het winnen van kampioenschappen", zo liet Vowles verder nog weten.

Meer sponsoren

Daarbij komt het aantal sponsoren dat nu op de Williams te zien is. "Kijk naar de hoeveelheid van topmerken als sponsor die met ons mee op reis gaan. Dat is een zege voor mij", aldus de teambaas. Zo keert Komatsu terug bij Williams, want de Japanse producent van bouwmachines leverde in de succesvolle jaren '80 en '90 al onderdelen voor de versnellingsbak. Komatsu wordt een belangrijke sponsor bij het team uit Grove en het idee is om 'samen te bouwen aan een nieuw tijdperk van succes in 2024 en daarna'. Eerder verbond dataplatform VAST Data zich aan Williams en ook technologieplatform THG en PUMA hebben zich gecommitteerd aan het Britse team. Dat betekent dat het team weer in de lift zit en daarmee toont Williams ambitie.

De laatste overwinning van Williams in de Formule 1 dateert al uit 2012, toen Pastor Maldonado Fernando Alonso in Barcelona rondenlang achter zich kon houden. George Russell pakte het laatste podium voor het team uit Grove tijdens de verregende Grand Prix van België in 2021. Alex Albon kijkt al vooruit naar de tijd dat het team weer om de podiumplekken kan vechten. "Ik denk dat we in 2026 of 2027 in staat zijn om constant te vechten voor podiumplekken, dat is nog ver weg. Ik moet blij zijn met de reis waar we mee bezig zijn en de progressie die we maken", zo zegt Albon.

Het is nog te vroeg om te zeggen dat Williams de definitieve sprong gaat maken naar het middenveld, maar de signalen dat het weer de goede kant op gaat met Williams, die zijn er zeker. Jaar na jaar zal Williams sterker voor de dag komen, de grote vraag is hoe ver het team uit Grove in 2024 al kan komen.

Praat mee!

Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen