Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Williams volgt Red Bull met radicale upgrades voor F1-bolide

Alexander Albon mag dit weekend namens Williams een nieuw pakket met upgrades uitproberen. De Britse formatie lijkt daarmee de weg in te slaan die Red Bull eerder ook al insloeg.

Red Bull is dit jaar het te kloppen team in de Formule 1. Het concept dat Adrian Newey en consorten verzonnen voor de RB18, de eerste Red Bull-bolide in het nieuwe F1-tijdperk, lijkt erg succesvol te zijn. Eerder zagen we Aston Martin al dezelfde weg inslaan, gaf Toto Wolff al aan dat Mercedes overweegt om dat ook te doen en nu lijkt ook Williams in te zien dat Red Bull met een goed concept op de proppen is gekomen. Tijdens de thuisrace in Silverstone mag Alexander Albon namelijk een nieuw upgradepakket in gebruik nemen voor de Williams FW44. Nicholas Latifi krijgt deze over enkele races tot zijn beschikking, omdat er nog niet genoeg tijd was om nu al twee pakketten klaar te hebben. De renstal uit Grove had net als Mercedes tot voorheen erg dunne sidepods, die erg snel afliepen, maar heeft er nu voor gekozen om deze aanzienlijk te vergroten en verder naar achter door te laten lopen.

Veel wijzigingen bij Williams

Williams legt uit dat de sidepods zijn aangepakt om zo voor een betere balans te zorgen tussen de koelingsmogelijkheden en de mogelijkheid om de luchtstromen die over de voorkant van de bolide stromen te managen. De sidepods moeten er voor zorgen dat het team meer controle heeft over de luchtstromen die naar de achterkant van de auto worden geleid. Behalve de sidepods heeft de nummer tien in het klassement ook meerdere andere onderdelen aangepakt aan Albons kant van de garage. Het is de eerste grote update van het seizoen voor Williams. Zo krijgt hij een nieuwe voorvleugel, maar ook is de vloer onder handen genomen. Ook dit is allemaal gedaan om de luchtstromen op een efficiëntere manier naar de achterkant van de wagen te leiden. Hetzelfde geldt voor enkele aanpassingen aan de Halo, die wat kleine winglets heeft gekregen. In het proces is de zogeheten 'coke bottle' aan de achterkant van de motorkap ook anders. Dit gaat gepaard met een nieuwe lay-out van alle koelelementen achterin de FW44. De koelingssleuven, kieuwen als het ware, hebben daardoor ook nieuwe posities gekregen, hoger op de motorkap. Tot slot is ook de diffuser aangepakt, waardoor de auto beter aan de grond moet blijven 'plakken' en er dus meer downforce gecreëerd moet kunnen worden. Check hieronder meer foto's van de nieuwe Williams in de pitbox.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training