De wereld bij Red Bull zag er na de Grand Prix van Hongarije grijs uit. Max Verstappen kwam niet verder dan P9 op de Hungaroring en klaagde het hele weekend dat hij de RB21 en de banden niet op temperatuur kreeg. Na de race vertelde de Nederlander dat hij verwachtte geen enkele race meer te kunnen winnen. Drie Grand Prix later is de spreekwoordelijke lucht weer blauw.
Verstappen had op Zandvoort nog niet echt de snelheid om mee te dingen om de overwinning, maar hij maximaliseerde het resultaat met een tweede plaats. Het was het begin van een uitstekende reeks, want de Nederlander wist de Grand Prix van Italië en Azerbeidzjan op zijn naam te schrijven. De manier waarop hij dat deed, gaf het gevoel alsof het weer 2023 was.
Hoe komt het dat Red Bull met Verstappen ineens weer meedoet om overwinningen? Volgens technisch directeur Pierre Waché heeft dat voor een groot deel te maken met de vloerupdate die het team in Monza introduceerde: "Oh ja, absoluut. We hebben een nieuwe vloer geïntroduceerd en het lijkt te werken. Daarnaast hebben we wat aanpassingen in de afstelling gemaakt met deze nieuwe vloer. Dat geeft ons meer mogelijkheden", aldus de Fransman in de F1 Nation-podcast.
Singapore échte test
Normaal gesproken blijven de F1-teams tot het einde van het seizoen doorgaan met het brengen van updates. Door de reglementswijzigingen die in 2026 ingevoerd worden, kiezen teams ervoor om de focus vooral op de 2026-bolides te verleggen. Dit geeft volgens Waché indirect ook een voordeel voor het restant van 2025.
"Terwijl de ontwikkeling doorgaat, niet in de fabriek maar op de auto, hebben de engineers nu misschien meer tijd om de setup te optimaliseren. Het blijft lastig, want als je achterligt, heb je updates nodig om terrein goed te maken. Maar het pakket dat we nu hebben, geeft ons de mogelijkheid om de afstelling nog beter af te stemmen."
Daarbij speelt Max Verstappen ook een grote rol. De Nederlander werd eerder al meermaals geprezen voor zijn mate van feedback over de afstellingen waarmee hij rijdt. Ook Waché doet een duit in het zakje: "Wanneer de auto beter werkt en we een bepaalde ‘flow’ vinden, ontstaat er een sneeuwbaleffect waardoor de prestaties toenemen. Dat effect is nog sterker wanneer de coureur tevreden is met de auto.
Waché rekent zichzelf, Red Bull en Verstappen echter nog niet rijk. "Het lijkt erop dat we competitiever zijn, al blijft het een lage-downforce-circuit. Singapore zal de echte test zijn, want dat is normaal gesproken niet ons type circuit", aldus de technisch directeur. "Als we daar competitief zijn en niet te veel terrein verliezen, dan hebben we ons probleem opgelost."
Ook interessant:
Moeten we nog verrast zijn als Max Verstappen en Red Bull verrassen? Of zien we een patroon en is het team daadwerkelijk bezig aan een opmars? Het is de vraag die natuurlijk centraal staat in nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, waar Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hun opwachting maken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!