Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Wolff: "Elk kwalificatieformat in Formule 1 is beter dan de rommel die we in Monza zagen"

Tijdens de kwalificaties voorafgaand aan de Grands Prix van België en Italië ontstonden er opmerkelijke situaties. Mercedes-teambaas Toto Wolff staat daarom wel open voor een andere manier van kwalificeren.

In Monza was het op zaterdag tijdens de kwalificatie wederom raak. Net als een week eerder op het Circuit van Spa-Francorchamps wilde geen enkele coureur in Q3 vooraan de stoet rijden, omdat een goede tow voor flinke tijdwinst kon zorgen. Door die twee incidenten laaide de discussie in de Formule 1-paddock over het huidige kwalificatieformat weer op.

Ook Mercedes-teambaas Toto Wolff deelde mee in de discussie. De Oostenrijker staat niet onwelwillend tegenover het idee om een ander kwalificatieformat in te voeren in de koningsklasse van de autosport: "Het was een schande voor de Formule 1 en het heeft de coureurs en de team absoluut niet in een goed daglicht gezet", zo stelt hij tegenover onder andere RacingNews365 vast.

"Er ontstond tijdens de kwalificatie een soort schaakspel om zo de beste positie op de baan te kunnen veroveren, maar in Monza is dat nogal geëscaleerd, aangezien bijna alle auto's uiteindelijk geen nieuwe ronde konden beginnen. Alles is in ieder geval beter dan de rommel die we zaterdag tijdens de kwalificatie voorgeschoteld kregen."

"We horen van de fans dat het huidige format best spannend is, maar tegelijkertijd hebben we door dat er op circuits als Monza en Spa bizarre taferelen ontstaan. Persoonlijk hou ik van het Superpole-format in de GT-klasses, waarin de snelste coureurs in de strijd voor de poleposition één voor één een zo snel mogelijke ronde neer proberen te zetten. Dat neemt weliswaar meer tijd in beslag, maar ik sta in ieder geval open voor een discussie over een nieuw kwalificatieformat", aldus Wolff.'

Luister nu de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Jeroen van Inkel en Joe van Burik.

Formule 1 GP Italië 2019 RN365 Nieuwsdossier

5 reacties

Viaplay
x
Breaking FIA presenteert nieuwe motorregels in de Formule 1