Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff en Horner op dezelfde golflengte: 'FIA-regels kunnen zorgen voor controverse'

Christian Horner en Toto Wolff zijn het niet vaak met elkaar eens, maar ze kunnen elkaar de hand schudden als het gaat over de FIA-maatregelen tegen porpoising. Beide teambazen voelen weinig voor aanpassingen halverwege het Formule 1-seizoen.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Canada zien we de eerste maatregelen van de FIA om porpoising tegen te gaan. Als de auto teveel last heeft van de stuiterproblemen, dan grijpt het veiligheidsorgaan van de autosport in en moet de rijhoogte worden aangepast. Zo niet, dan volgt er een diskwalificatie. Bij Red Bull en Mercedes zijn ze niet blij met de maatregelen. Althans, de teambazen niet in ieder geval. Christian Horner staat achter zijn coureur, Max Verstappen, die eerder al liet weten niet blij te zijn met mid-season aanpassingen. Volgens de Red Bull-teambaas is er nog teveel onduidelijk. "Ik denk dat er meer gesprekken moeten komen om te begrijpen wat er precies gecontroleerd wordt", zegt hij tegen Autosport . "Dit is altijd het probleem met dit soort situaties. Het is goed bedoeld, maar de uitvoering is cruciaal. Wat als de wind opeens verandert of iets dergelijks? Dit gaat ongetwijfeld een probleem worden." Horner begrijpt echter wel dat de FIA snel handelt. "Ze reageren gewoon op de druk die op hen staat, wat onvermijdelijk, aangezien het aan de veiligheid raakt. Ik denk echter dat het oneerlijk is om halverwege het seizoen een wijziging door te voeren."

Mercedes-teambaas Wolff kan zich vinden in kritiek van Horner

Ook bij Mercedes is men niet helemaal tevreden met de FIA-maatregelen. Teambaas Toto Wolff kan zich vinden in de woorden van Horner en legt bij Autosport uit dat het allemaal niet te ingewikkeld moet worden. "De frequenties van het gestuiter meten kan gaan zorgen voor controverse. Moet je een auto diskwalificeren waarvan jij vindt dat die te veel stuitert, maar vervolgens wel wint? Ik weet het niet. De teams en de FIA moeten samen bespreken wat er gedaan moet worden." Consistent handelen is volgens de Mercedes-teambaas belangrijk, maar volgens de huidige maatregelen is dat lastig, zo legt hij uit. "We hebben sessies waarin we niet stuiteren. Met brandstof, zonder brandstof, met tegenwind, met wind in de rug, het verschil in grip... Je kan niet na een enkele sessie zeggen dat je te veel stuitert. Wat doe je dan in de race? Er zitten dagen bij dat het prima gaat en later kan het anders zijn. We moeten erkennen dat grondeffect een probleem is voor de auto's en dat moeten we aanpakken."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi