Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff erkent druk voor Ferrari en Red Bull: "Lastiger om voorin het veld te vechten"

Toto Wolff kijkt terug op de Grand Prix van Hongarije waar strategische keuzes een sleutelfactor bleken. Mede daardoor wist Lewis Hamilton als tweede over de finishlijn te komen, terwijl Ferrari een grote fout maakte. De teambaas van Mercedes erkent dat het strategisch spel extra moeilijk is wanneer je vooraan rijdt.

Het meeste van het succes van Mercedes in het 2022 seizoen is te danken aan de tegenslagen van Red Bull en vooral Ferrari, waarbij de Duitse renstal op het moment nog moeite heeft om de pace van de twee topteams te evenaren. Hun verbetering in racepace hebben hen echter terug in het spel gebracht op bepaalde circuits, waaronder Silverstone en de Hungaroring. Gevraagd naar de strategie van Mercedes in hun meer competitieve races dit seizoen, suggereert Toto Wolff dat het makkelijker is om agressievere strategiekeuzes te maken wanneer je de achtervolgende auto bent, waarbij hij Red Bull's overwinning van de GP van Hongarije als voorbeeld neemt. "Je moet beslissingen nemen die je tijdens de race duur kunnen komen te staan. Waar Max zich in de race bevond, als je kijkt naar de beslissingen van Red Bull, zouden ze die waarschijnlijk niet hebben genomen als Leclerc op hen aan het jagen was", legt Wolff uit aan de media, waaronder RacingNews365. "Het is zeker altijd moeilijker om vooraan te rijden en het goed te doen, want je staat onder een vergrootglas als je fouten maakt."

Wolff zag falende Ferrari

Het team dat in Hongarije onder het vergrootglas werd gezet was Ferrari na de flater die ze sloegen in de strategie. Hoewel een groot deel van het veld die op de harde band reed leek te worstelen met het rubber, werd Ferrari bekritiseerd om toch te kiezen voor deze compound voor Charles Leclerc. De Monegask worstelde met het rubber en maakten uiteindelijk opnieuw een pitstop om van de harde band af te komen. Wanneer Wolff's mening wordt gevraagd weigert hij om individuen bij Ferrari te bekritiseren, maar geeft hij toe dat ze waarschijnlijk de verkeerde strategie hebben gekozen. "Daar ga ik geen commentaar op geven, want naar één iemand wijzen is nooit goed." "Ik weet niet wat de redenen zijn waarom ze besloten om van de medium band af te gaan of de zachte band niet te gebruiken bij de start van de race. Ik denk dat dat ze de overwinning heeft gekost. Ferrari was snel, maar ze konden het gewoon niet bewerkstelligen."

Viaplay
x
Verstappens 'laatste stap' Verstappen weet in ieder geval wat hij NIET wil