De beginfase van het V6-turbohybridetijdperk was een heuse Mercedes-aangelegenheid. Het merk beschikte over de snelste krachtbron van het veld en reed mede daardoor ver voor de concurrentie uit. Anno 2019 is motorvermogen echter niet meer het sterke punt van Mercedes: tegenwoordig moet het fabrieksteam het vooral van het bochtenwerk hebben. Toto Wolff erkende na afloop van de kwalificatie voor de huidige editie van de GP van Oostenrijk dat een tweede en een vierde tijd wat hem betreft nog meeviel. "We hadden vanaf de eerste run in Q1 in de smiezen dat we achter de feiten aan liepen en we hebben onze ellebogen uitgestoken gedurende de kwalificatie. Dit is een lastig circuit geworden, omdat het niet meer matcht met onze sterke punten. De plekken waarop we nu staan zijn vrij realistische plaatsen", meent de Oostenrijker. "In Q3 hadden we eigenlijk een slipstream nodig omdat we rechtelijnsnelheid tekort komen en dat was onze kans geweest om nog iets harder te gaan. We starten de race op de mediumband, waardoor we hopelijk net iets langer door kunnen rijden dan polesitter Charles Leclerc en kansen voor onszelf creëren." Van de acht races die er tot dusver in het Formule 1-seizoen 2019 werden verreden, won Mercedes er acht. Lewis Hamilton kwam inmiddels al zesmaal als eerste over de eindstreep, Valtteri Bottas mocht twee keer plaatsnemen op het hoogste treetje van het ereschavot.
Meest gelezen