Toto Wolff moest samen met zijn team zijn meerdere erkennen in Max Verstappen, die soeverein de poleposition wist te veroveren in Frankrijk. Het was spannend, maar de Nederlander was simpelweg te sterk, zo zag de Mercedes-teambaas. "Het was een spannende kwalificatie en het is een solide prestatie van ons om hier als tweede en derde te kwalificeren. We waren echter niet snel genoeg om de poleposition te veroveren. We hebben een goede stap gezet met Lewis' auto ten opzichte van de vrijdag en hij voelde zich aanzienlijk comfortabeler met de balans zodra de kwalificatie begon. Valtteri heeft de rug na het lastige weekend in Bakoe bovendien weer gerecht." In aanloop naar het Franse Grand Prix-weekend kregen Max Verstappen en Sergio Perez beschikking over een gloednieuwe Honda-motor. Weliswaar was deze qua specificatie precies dezelfde als voorheen, de nieuwigheid zorgt ervoor dat er net wat meer vermogen uit kan worden gehaald. Volgens Wolff speelde dat een rol bij de sterke prestatie van Red Bull, maar ook de achtervleugel die Verstappen gebruikte hielp een handje mee. "De nieuwe Honda-motor zal wat meer vermogen hebben", vertelt Wolff aan onder meer RacingNews365 . "Dat is vrij normaal als je een nieuwe motor gebruikt. Aan de andere kant hebben zij een achtervleugel die voor minder drag zorgt op de rechte stukken. Voor hen heeft dat een positief effect op hun rondetijden, maar voor ons zou zo'n achtervleugel niet werken. Red Bull wist zelfs met de voorvleugel die voor minder downforce zorgde dezelfde sectortijden als ons te rijden in de bochtige derde sector", zucht Wolff. Ook zijn collega Andrew Shovlin zag dat Mercedes het merendeel van de tijd op Red Bull verloor op de rechte stukken. "Er zat een aanzienlijk gat tussen de polepositiontijd en onze rondetijden, maar onze ronden waren al met al best prima. Daarom is de tweede en derde plaats een verdiend resultaat voor ons. Tijdens het eerste deel van onze snelle ronde zaten we heel dicht op Max, maar ons grootste probleem lijkt ‘m te zitten in het stuk vol gas tussen bocht negen en elf. Daar verliezen we de meeste tijd en in de bochtige derde sector wisten we die niet meer terug te winnen." Misschien dat Mercedes toch nog wat voordeel kan hebben van die andere vleugel waar ze gebruik van maken. Die zorgt voor meer downforce, iets dat van pas komt mocht het gaan regenen op zondag, denkt Wolff. "Als het op zondag tijdens de race regent of nat is, dan kan dat zeker een voordeel voor ons zijn. Maar al met al komt het vooral neer op de banden, om die op de juiste werktemperatuur krijgen."
Meest gelezen