Mercedes-teambaas Toto Wolff was niet blij met de FIA in Brazilië. Lewis Hamilton werd gediskwalificeerd omdat zijn auto niet door de technische test kwam door een probleem met de achtervleugel. Wolff zag vervolgens hoe rivaal Red Bull wel de achtervleugel mocht vervangen vanwege een defect. "Het hele weekend hadden we pech", aldus Wolff tegen onder meer RacingNews365 . "We hadden een kapot onderdeel op de achtervleugel. Daar hebben we niet naar kunnen kijken om te onderzoeken, omdat we de test niet doorkwamen. Daardoor werden we gediskwalificeerd en dat was zeer streng."
Red Bull mag achtervleugel wel vervangen
En dan zie je dat Red Bull drie keer op rij reparaties mag uitvoeren aan de achtervleugel terwijl de auto's in parc fermé zijn", aldus de Oostenrijker. Tegen Sky Sports legt hij verder uit waarom hij zo geïrriteerd is. "In parc ferme zijn er regels. En als het een routine wordt dat een team hetzelfde onderdeel drie keer op rij vervangt, terwijl een ander team gediskwalificeerd wordt voor iets wat een betrouwbaarheidsprobleem is... Maar weet je, ik wil niet niet klagen. We laten van ons spreken op het circuit!"
F1 regels onder Parc Ferme
Wedstrijdleider Michael Masi werd na afloop van de Grand Prix van Brazilië gevraagd naar het veranderen van onderdelen in parc fermé. De Australiër legt nog even uit wat de regels zijn. "Er is een duidelijke lijst van onderdelen die mogen worden vervangen of gerepareerd onder parc ferme-condities", zegt de wedstrijdleider tegen onder meer RacingNews365. "Iedereen kan die lijst lezen en we krijgen regelmatig verzoeken van teams of ze iets mogen vervangen of repareren. En in een sprintweekend is dat natuurlijk alleen maar meer, omdat parc fermé dan eerder start. Vanuit onze kant bekijken we elk verzoek hetzelfde."
Mercedes wordt niet oneerlijk behandeld
Volgens Masi is er dan ook geen sprake van oneerlijkheid tegenover Mercedes. "Als we zien dat iets systematisch gebeurt bij een team, dus gedurende een aantal races op rij, dan vragen we aan dat team om permanente aanpassingen te maken aan dat onderdeel." "Er komt dus een boel bij kijken en ik denk dat er helemaal geen inconsequentie is. Iedere coureur wordt ten alle tijden gelijk en eerlijk behandeld. Maar als je een straf krijgt, voelt iedereen zich natuurlijk oneerlijk behandeld", aldus de wedstrijdleider.
Meest gelezen