Met behulp van een slipstream snelde Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi naar een tijd waar Lewis Hamilton alleen van kon dromen. Het leverde de Nederlander de pole op, terwijl Lewis genoegen moest nemen met de tweede plek. De Brit kreeg geen hulp van een slipstream. Toto Wolff legt in gesprek met onder meer RacingNews365 uit waarom niet. "Wij dachten dat je de tijd die je daar op de rechte stukken mee zou winnen in de bochten weer zou verliezen, want het is te lastig om zo'n slipstream op te zetten. De Red Bulls hebben het echter foutloos gedaan deze zaterdag. Mijn complimenten, dat gaf ze een voordeel", zucht de Oostenrijker. Hij moet echter inzien dat die slipstream niet de doorslag gaf. Zijn team was simpelweg te traag. "Maar dat is niet de reden dat we achterstand hadden. We hadden niet genoeg pace en Perez en Verstappen waren in hun tweede ronde nog steeds snel terwijl ze geen slipstream gebruikten. Dus het is een les voor ons voor de toekomst. Misschien moeten we het dan ook overwegen, maar deze zaterdag is het 1-0 voor hen."
Verstappen in het nadeel?
Het enige wat de twee kemphanen, behalve hun startposities dan, van elkaar onderscheidt, zijn de banden waarop ze starten. Verstappen begint op de zachte band, Hamilton op een set van het medium rubber. Gaat het een verschil maken? Wolff hoopt van wel, maar is er niet zeker van. "Ik weet het niet. Ik geloof, of ik hoop, dat het een nadeel is om op de zachte banden te starten. Misschien is dat niet zo en verdwijnt Verstappen aan de horizon in de eerste ronden en behoudt hij daarna trackpositie. Aan de andere kant kan hij zomaar ook snel slijtende banden hebben." "De waarheid is dat we niet weten wat het plan was van Red Bull en we weten niet wat de uitkomst op zondag zal zijn", redeneert Toto. "Het zijn twee verschillende strategieën en we zullen gaan zien welke het beste werkt."
Red Bull zo snel, of Mercedes zo langzaam?
Tot aan de kwalificatie leek niemand rekening te houden met een pole van Verstappen, maar toch kwam die er. Wolff zag ook hoe Red Bull in de kwalificatie een enorme stap wist te zetten. "De Red Bull was heel snel, want je ziet waar Sergio staat. Hij was competitief, deed gewoon mee en staat nu P4. Ze hebben volgens mij hun auto in de kwalificatie beter gemaakt, waardoor ze heel competitief waren. Het doet me denken aan vorige week, want toen waren ze ongrijpbaar in de kwalificatie." "Ze hebben enorme stappen gemaakt over een enkele ronde en misschien dat de koudere temperaturen hen daar wat bij hielpen. Onze bandentemperaturen werden daardoor lager en we verloren veel tijd. Maar ja, goed gedaan van Red Bull", zo neemt hij zijn verlies.
Een of twee pitstops?
Gaat Red Bull, omdat ze op de zachte banden starten, aan de horizon verdwijnen en een tweestopper toepassen, of probeert Verstappen het met slechts een pitstop te overleven? Wolff durft het niet te zeggen. "De tweestopsstrategie is altijd een goede variant als je denkt dat je aan kan vallen. Aan de andere kant kan je ook je banden managen en een eenstoppstrategie doen, maar dat kan ook weer lastig zijn", oordeelt de Mercedes-teambaas. Het gaat erom spannen, is zijn voorzichtige conclusie. "We zagen wel wat slijtage op de zachte banden, maar op de medium veel minder. Dat maakt het echt spannend qua strategie. De tweestopper is sowieso ook snel. Dus: de eenstopper ziet er goed uit, maar de tweestopper doet ook mee, zeker", zo sluit hij af.
Meest gelezen