Toto Wolff kijkt, zij het met een knipoog, met gemengde gevoelens terug op de motorendeal die Mercedes drie tot vier jaar geleden sloot met McLaren, toen reden de coureurs van het team uit Woking nog op de achttiende plaats rond. Maar nu winnen ze alles wat er te winnen valt en verslaat men het fabrieksteam op alle fronten. Hoe kan dat?
"Dat is ook voor mij lastig om uit te leggen", aldus Wolff in gesprek met Sky Italia. "Kijk naar waar ze drie, vier jaar geleden stonden, toen we de deal met ze tekenden dat ze onze snelle motoren zouden gaan gebruiken voor de komende jaren. Toen stonden ze achttiende en was het makkelijk zo'n beslissing te maken", aldus Wolff.
"Met de kennis van nu weet ik niet of het de meest intelligente keuze in mijn leven was om die deal met ze te sluiten, haha. Ze hebben het qua engineering heel goed voor elkaar en daarom presteren ze zo waanzinnig goed, zeker onder warme omstandigheden," erkent Wolff met een mix van bewondering en frustratie.
De Mercedes-topman wijst naar specifieke circuits waar dit verschil in engineering-kwaliteit pijnlijk duidelijk wordt. Terwijl Mercedes in Montreal nog kon profiteren van koelere temperaturen, werden ze een race later op een minuut gereden.
"In Montreal deden wij het goed met koelere temperaturen, maar in Oostenrijk weten we al jaren dat McLaren het het beste voor elkaar heeft", legt Wolff uit.
De huidige technische reglementen hebben geleid tot prestatieverschillen die volgens Wolff grenzen aan het bizarre. Mercedes kan op het ene circuit voor de overwinning vechten, terwijl ze het volgende weekend meer dan een minuut achterstand oplopen - een situatie die de teambaas als onaanvaardbaar bestempelt.
"Het blijft bizar hoe groot het verschil is tussen de prestaties op de verschillende circuits en onder verschillende omstandigheden met deze ground effect-bolides. We wonnen in Montreal, maar eindigden op een minuut achterstand in Oostenrijk, wat onacceptabel is voor een team en merk als wij", stelt Wolff.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!