Mercedes-teambaas Toto Wolff is onder de indruk van de hoeveelheid performance die Ferrari in de krachtbron heeft weten te vinden van 2021 op 2022. Dat terwijl er een nieuwe brandstofformule is ingevoerd in de Formule 1. Het aandeel ethanol in de brandstof is gestegen van 5,75- naar 10%, vandaar de naam E10-brandstof. In de basis is die brandstof langzamer en dus moesten de teams op zoek naar manieren om dat verlies aan vermogen te compenseren. Dat heeft Ferrari naar verluidt uitstekend gedaan, want de Italiaanse krachtbron wordt alom beschouwd als de krachtigste van de grid. Ferrari laat een indrukwekkende pace zien, maar van klantenteams Haas F1 en Alfa Romeo mag hetzelfde worden gezegd. Mercedes 'bewandelde' ondertussen de tegenovergestelde route. Het team kampt niet alleen met het probleem van porpoising en een nukkig chassis, maar er mogen ook vraagtekens worden geplaatst bij de in de vorige jaren zo dominante Mercedes-krachtbron. Ook de klantenteams, te weten McLaren, Aston Martin en Williams, hadden moeite met het vinden van snelheid.
Wolff vol lof over Ferrari
"Bij Ferrari zien we ten opzichte van vorig jaar een enorme jump", zo stelt Toto Wolff vast in gesprek met Sky Sports . "Ferrari heeft waarschijnlijk een tekort van 10kW omgezet in een voordeel van zo'n 10kW. Dat is iets dat ons als Mercedes in het verleden nooit is gelukt. Maar als ze daar echt in zijn geslaagd, petje af voor hen." Als Wolff gevraagd wordt of die eerder genoemde brandstofformule debet is aan het verlies van eigen performance, geeft de Oostenrijker aan dat de prestaties van de motor mogelijk wat verdoezeld worden door andere probleemgebieden. "We hebben naar wij denken de juiste aanpassingen gedaan voor de introductie van de E10-brandstof. Het team in Brixworth (daar waar de motorafdeling van Mercedes zit, red.) heeft goed werk geleverd. Op dit moment echter denk ik dat de hoeveel drag die de auto genereert de motorjongens geen eer aan doet."
Meest gelezen