Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Wolff looft statement Red Bull met RB20: "Een moedige stap"

Mercedes-teambaas Toto Wolff geeft aan toch wel onder de indruk te zijn van de wagen waarmee Red Bull dit seizoen Max Verstappen aan zijn vierde wereldtitel moet gaan helpen. De RB20 heeft een totaal ander concept dan de zo dominante RB19 waarmee vorig seizoen 21 van de 22 races werden gewonnen.

Wolff Wheatley Bahrain Test
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Toen de RB20 werd gepresenteerd keek de F1-wereld al met grote ogen naar de door Adrian Newey ontworpen nieuwe wagen van Red Bull. Na de testdagen in Bahrein is het ontzag voor de nieuwe wagen van Max Verstappen en Sergio Perez alleen maar groter geworden. Ook Mercedes-teambaas Toto Wolff geeft aan onder de indruk te zijn van de wagen, die flink gewijzigd is ten opzichte van vorig jaar.

"Een bijzonder moedige stap. Als ze (Red Bull, red.) conservatief verder waren gegaan, hadden ze de zeer goede auto (RB19, red.) doorontwikkeld", zegt de Oostenrijker in gesprek met de Oostenrijkse zender ORF. "De data zijn echter leidend in de ontwikkeling van de wagen en de data hebben waarschijnlijk laten zien dat deze ontwikkelingen van de nieuwe auto significant meer downforce of beter rijgedrag oplevert. Anders had Red Bull het niet gedaan", is de Mercedes-teambaas overtuigd.

"De afgelopen jaren zijn ze altijd innovatief geweest en waren ze altijd de benchmark. Wat dat betreft ben ik ervan overtuigd dat ze weten wat ze doen."

Wat opvalt aan de nieuwe RB20 is dat Red Bull het bij Mercedes niet geslaagde zero podsconcept deels lijkt over te hebben genomen. "Niet alleen de zeropod, maar ook het bodywork van de motorkap dat wij The Great Wall noemden", ziet Wolff.

"Esthetisch gezien is het niet geweldig, maar het is zinvol. De echte prestaties komen echter door de ondervloer bij deze grondeffect-auto's, waarbij het ook draait om de mechanische rijeigenschappen. Op dat vlak waren ze de afgelopen jaren heel sterk en hebben ze de wagen waarschijnlijk verder ontwikkeld, al zal het niet zo'n radicale conceptwijziging zijn als je kijkt naar het bodywork."

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden