Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Wolff luidt noodklok: 'Mercedes-bolide is onbestuurbaar'

Mercedes heeft de hardnekkige problemen bij de W13 nog altijd niet opgelost. Sterker nog, in de regen noemt teambaas Toto Wolff de bolide onbestuurbaar. De problemen zijn zo groot dat de auto beschadigd raakt tijdens het rijden en er geen grip is.

Hamilton rain Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Mercedes is het Grand Prix-weekend van Emilia-Romagna slecht begonnen. George Russell kwam in de eerste vrije training niet verder dan de tiende plaats en Lewis Hamilton klokte de achttiende tijd. Alleen Guanyu Zhou en Nicholas Latifi waren minder snel in de eerste en enige training voordat er wordt gekwalificeerd in Imola.

Toto Wolff baalt, want de problemen stapelen zich op bij de Duitse renstal. "De feedback die we kregen van Lewis en George was dat er letterlijk nul grip is", zegt hij na afloop van de eerste training tegen Sky Sports. Het gat naar de P1-tijd van Charles Leclerc was bijna vijf seconden. Volgens Wolff lukt het de Mercedes-coureur niet om temperatuur in de banden te krijgen.

Daarnaast is er nog een groter probleem, namelijk porpoising. Het probleem is zo groot dat er zelfs schade wordt gereden. "George stuiterde zo veel dat de stay van de vloer (het achterste gedeelte waar de vloer aan het bodywork zit bevestigd, red.) afbrak. Hierdoor kunnen we niet normaal rijden hier en moeten we liften op de rechte stukken."

Hoe het stuiteren van de Mercedes-bolide voor de coureurs voelt? "Ik weet het niet, maar ze zijn getraind. Ik heb dit stuiteren zelf nooit meegemaakt, maar de auto's zijn duidelijk onbestuurbaar zo."

Wolff denkt nog steeds mee te kunnen doen in het wereldkampioenschap

Ferrari heeft ook last van porpoising, maar Wolff legt uit dat de problemen daar vele malen minder erg zijn. "Het ziet er anders uit, onze frequentie lijkt wat hoger te liggen. De grootste verschillen zien we als ze remmen. Hun bolide stabiliseert, die van ons niet."

De problemen zijn overduidelijk nog niet opgelost, maar Wolff blijft optimistisch. "Ik ben niet vaak optimistisch, maar als we het volle potentieel van de auto eruit krijgen, dan denk ik dat we voor het kampioenschap kunnen vechten. Op dit moment echter, vooral als je de gaten (met de topteams, red.) ziet, is dat onrealistisch."

Ook Mercedes heeft een lichtere bolide meegenomen naar Imola

Niet alleen de RB18 van Max Verstappen is iets lichter dan tijdens de voorgaande races, ook de Mercedes-bolide is iets omlaag gegaan in kilo's. Veel meer upgrades kunnen ze nog niet meenemen door het sprintrace-format. "Daar is het (weekend, red.) te kort voor. We hebben wat gewicht bespaard, maar we weten niet of porpoising daardoor erger wordt."

"We zijn nu vooral aan het ontdekken wat er gedaan moet worden', iets waar we eerder nog niet tegen aan liepen Formule 1, maar dit komt door ons eigen toedoen."

Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Emilia-Romagna 2022?

Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!

Speel mee

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2022 RN365 Nieuwsdossier

25 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull