Na de Grand Prix van Italië was de situatie bij McLaren hét onderwerp van gesprek. Lando Norris probeert zoveel mogelijk punten in te lopen op Max Verstappen nu Red Bull het ontzettend lastig heeft, maar haalde er op Monza niet het maximale uit. Dat kwam mede door een gewaagde inhaalactie van Oscar Piastri in bocht 4, waardoor Norris terugviel naar de derde plaats.
Het riep vragen op of McLaren niet teamorders moet inzetten om Norris aan de titel te helpen. De Brit kwam achter Piastri als derde over de streep en liep zo 'maar' acht punten in op Verstappen, waardoor het verschil nog steeds 62 punten bedraagt.
"Als je als team vooraan meestrijdt, bevindt je je ineens tussen wal en schip", vertelt Wolff tegenover onder meer RacingNews365. "Aan de ene kant zijn ze bij McLaren racers en wil je ervoor zorgen dat de beste coureur wint. Aan de andere kant, hoe reageer je als het niet functioneert en het de prestaties van je team beïnvloedt? Het team trekt altijd aan het kortste eind, want als je posities bevriest en teamorders inzet, wint de rationale kant. Ons racehart wil namelijk geen teamorders inzetten."
Wolff snapt het dilemma van McLaren dan ook heel goed. "Aan het einde van het seizoen wil je het kampioenschap niet op drie of vijf punten verliezen, zeker als je weet dat je makkelijk had kunnen winnen. Het is heel moeilijk om op dat dunne koord te dansen er bestaat geen eenduidige manier om ermee om te gaan. Niemand begrijpt de sport echter zo goed als Andrea Stella en Zak Brown. Andrea heeft het allemaal gezien bij Ferrari. Ik zie bij hem een ziel van een racer die het niet wil doen en zijn coureurs wil laten racen."
Toch denkt Wolff wel dat McLaren actie moet ondernemen. "Ik denk dat ze een aantal conclusies moeten trekken. Hoe pakken we dit aan? Wij zijn in eenzelfde situatie begonnen met de introductie van 'rules of engagement', al hebben we de formulering later veranderd in 'racing intent'. 'Regels' was een te hard woord voor de coureurs."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!