Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff merkt verbetering bij FIA na 'freestylen' door Masi: "Hij deed totaal wat anders"

Toto Wolff vergelijkt de slotfase van de Grand Prix van Italië dit jaar met de titelbeslissende race in Abu Dhabi van vorig jaar. Hij merkt verbetering bij de FIA na het vertrek van Michael Masi. Bij naam noemt Wolff hem echter niet.

De Grand Prix van Italië dit Formule 1-seizoen had richting het einde van de race een gelijkenis met de GP van Abu Dhabi in 2021. Beide races kenden een late safety car en enige onzekerheid of de race zou worden herstart. In Abu Dhabi vorig jaar was dit wel het geval. Toenmalig wedstrijdleider Michael Masi koos ervoor nog één ronde te racen, wat voor Max Verstappen genoeg was de titel te veroveren van Lewis Hamilton. In de GP van Italië in 2022 was er volgens de (nieuwe) wedstrijdleiding geen tijd om de race te herstarten. Bij Mercedes-teambaas Toto Wolff kwamen een aantal herinneringen naar boven, al ziet hij veel verbetering ten opzichte van vorig jaar. "Ik wil het niet laten klinken alsof ik steeds maar hetzelfde opbreng, maar in Abu Dhabi vorig jaar hadden de regels moeten leiden tot dezelfde uitkomst (als in Italie dit jaar, red.)", zegt hij bij Channel 4 . "We hadden heel misschien nog één raceronde kunnen hebben als alle achterblijvers zichzelf van een ronde zouden hebben ontdaan. Anders had de race moeten finishen achter de safety car, zoals in de reglementen staat." Wolff was vol verbazing toen Masi anders handelde in 2021. "Die gast deed totaal wat anders. Dat was nog nooit voorgekomen."

Wolff staat volledig achter keuzes GP Italië

De wedstrijdleiding heeft, zo vindt Wolff, dit seizoen een stuk beter gehandeld. "Wat we zagen in Monza was een goed teken, want hier werden werden de regels tot in detail gevolgd. Je kan de uitkomst van een racen niet veranderen door een beetje te freestylen om een goede show neer te zetten", aldus de Mercedes-teambaas. Wel baalt ook hij als een Grand Prix afgevlagd moet worden achter de safety car. "Niemand wil dat zien. We willen spektakel in de laatste paar ronden en ik zou de eerste zijn om in te stemmen met een nieuwe regel hiervoor, bijvoorbeeld: als een race vijf of tien ronden voor het einde wordt geneutraliseerd, laten we dan een herstart doen. Dat is fantastisch voor de emotie." "We moeten bepalen wat de regels hiervoor kunnen zijn en dan vinden we hopelijk een oplossing. Voor Stefano (Domenicali, F1-CEO, red.), voor de show en voor de aanwezige fans. Het is veel mooier dan finishen achter de safety car. We zijn racers, dus we willen het allemaal, maar het moet beginnen bij de reglementen."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden