Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Wolff merkt verbetering bij FIA na 'freestylen' door Masi: "Hij deed totaal wat anders"

Toto Wolff vergelijkt de slotfase van de Grand Prix van Italië dit jaar met de titelbeslissende race in Abu Dhabi van vorig jaar. Hij merkt verbetering bij de FIA na het vertrek van Michael Masi. Bij naam noemt Wolff hem echter niet.

Michael Masi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Grand Prix van Italië dit Formule 1-seizoen had richting het einde van de race een gelijkenis met de GP van Abu Dhabi in 2021. Beide races kenden een late safety car en enige onzekerheid of de race zou worden herstart. In Abu Dhabi vorig jaar was dit wel het geval. Toenmalig wedstrijdleider Michael Masi koos ervoor nog één ronde te racen, wat voor Max Verstappen genoeg was de titel te veroveren van Lewis Hamilton.

In de GP van Italië in 2022 was er volgens de (nieuwe) wedstrijdleiding geen tijd om de race te herstarten. Bij Mercedes-teambaas Toto Wolff kwamen een aantal herinneringen naar boven, al ziet hij veel verbetering ten opzichte van vorig jaar. "Ik wil het niet laten klinken alsof ik steeds maar hetzelfde opbreng, maar in Abu Dhabi vorig jaar hadden de regels moeten leiden tot dezelfde uitkomst (als in Italie dit jaar, red.)", zegt hij bij Channel 4.

"We hadden heel misschien nog één raceronde kunnen hebben als alle achterblijvers zichzelf van een ronde zouden hebben ontdaan. Anders had de race moeten finishen achter de safety car, zoals in de reglementen staat." Wolff was vol verbazing toen Masi anders handelde in 2021. "Die gast deed totaal wat anders. Dat was nog nooit voorgekomen."

Wolff staat volledig achter keuzes GP Italië

De wedstrijdleiding heeft, zo vindt Wolff, dit seizoen een stuk beter gehandeld. "Wat we zagen in Monza was een goed teken, want hier werden werden de regels tot in detail gevolgd. Je kan de uitkomst van een racen niet veranderen door een beetje te freestylen om een goede show neer te zetten", aldus de Mercedes-teambaas.

Wel baalt ook hij als een Grand Prix afgevlagd moet worden achter de safety car. "Niemand wil dat zien. We willen spektakel in de laatste paar ronden en ik zou de eerste zijn om in te stemmen met een nieuwe regel hiervoor, bijvoorbeeld: als een race vijf of tien ronden voor het einde wordt geneutraliseerd, laten we dan een herstart doen. Dat is fantastisch voor de emotie."

"We moeten bepalen wat de regels hiervoor kunnen zijn en dan vinden we hopelijk een oplossing. Voor Stefano (Domenicali, F1-CEO, red.), voor de show en voor de aanwezige fans. Het is veel mooier dan finishen achter de safety car. We zijn racers, dus we willen het allemaal, maar het moet beginnen bij de reglementen."

Ook interessant:

Weergaloze Verstappen gaf concurrentie rijles

Wat een ronduit opmerkelijk raceweekend hebben we achter de rug! Van de wereldtitel van Max Verstappen tot de aankondiging van Nyck de Vries bij AlphaTauri. Van tractoren op de baan tot complete onduidelijkheid over de puntentelling. Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Mercedes

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

40 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"