vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Wolff: "Moesten posities wisselen door verkeerde strategie Hamilton"

De Mercedes-coureurs kwalificeerden zich in Rusland op de plaatsen één en twee, behielden na de start de plaatsen één en twee en reden, nadat de nummer twee eventjes een Ferrari voor zich had moeten laten, kort na de pitstopserie alweer op de plekken één en twee. Geen vlekje aan de lucht, zou je zeggen.

Toch wel. Het probleem was dat Valtteri Bottas voorop reed, in plaats van kampioenschapsleider Lewis Hamilton. De Fin maakt theoretisch nog een klein kansje op de wereldtitel, maar die kans is te miniem om er nog daadwerkelijk in te geloven. Zodoende zag Mercedes Hamilton liever winnen. En dat gebeurde.

Bottas kreeg halverwege de wedstrijd te horen dat hij zijn teammaat zo snel mogelijk langszij moest laten. In eerste instantie was dat vanwege blistervorming op de achterbanden – Mercedes beweerde Hamilton te willen beschermen voor rivaal Vettel. Naderhand bleek het echter ‘gewoon’ een keiharde teamorder, aangezien Hamilton de plek niet meer terug hoefde te geven en zodoende de Grand Prix van Rusland op zijn naam kon schrijven.

Mercedes-teambaas Toto Wolff erkent dat zijn stal in een lastig parket zit. “We zijn allemaal racers, we willen duels zien waarop de snelste uiteindelijk als winnaar uit de bus komt. Daarnaast zijn we echter ook rationeel. ’s Ochtends bespreken we de tactieken voor een race. We houden een dubbel gevoel over aan deze één-twee: fundamenteel zijn we blij met de dubbelzege, maar we voelen ook dat het tegen Valtteri ingaat. Hij had moeten winnen, en dat hebben we niet toegestaan.”

“Soms is het lastig, je moet aan het kampioenschap denken en dat is wat we vandaag hebben gedaan. Valtteri is een geweldige teamspeler: ondanks dat Lewis verder achter hem reed, heeft hij gedaan wat we van hem vroegen en dat hebben we nodig in het team. De verkeerde strategie van Hamilton triggerde deze acties voor wat ons betreft: Lewis kwam achter Sebastian terecht en moest hem aanvallen, wat blistervorming opleverde. We moesten hem verdedigen en dat kon alleen door posities te wisselen.”

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer