Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Wolff: "Nieuwe Red Bull-motor kan niet plots drie tienden sneller zijn"

Of Wolff zich erbij neerlegt dat Red Bull in Frankrijk puur en alleen door de andere achtervleugel veel tijd won op de rechte stukken, of dat hij tussen de regels door insinueert dat er iets niet in de haak is, dat is niet helemaal duidelijk. De 'verse' Red Bull-motor, die het team afgelopen week voor het eerst gebruikte, kan in ieder geval niet opeens sneller zijn, oordeelt hij.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Tijdens het Grand Prix-weekend in Frankrijk reden drie van de vier door Honda aangedreven coureurs met een gloednieuwe motor. Deze was precies dezelfde als de motor waarmee ze de eerste races reden, alleen wel verser. Toch wees Lewis Hamilton meerdere keren naar de nieuwe motor en was hij verbaasd over de snelheid die ze hadden.

Bij Red Bull was iedereen op hun beurt weer verbaasd over de uitspraken van de Brit. Het was immers overduidelijk dat de extra snelheid die Max Verstappen en Sergio Perez hadden voortkwam uit de configuratie waarmee het team in Frankrijk rondreed. De achtervleugel zorgde voor minder downforce, maar daardoor tegelijkertijd voor meer topsnelheid. Daarom was Red Bull zo veel sneller op de rechte stukken, meenden zij.

Op donderdag zei Verstappen al een beetje moe te worden van de uitspraken van Hamilton en in de persconferentie op vrijdag werden Christian Horner en Toto Wolff ook gevraagd naar de woorden van de zevenvoudig kampioen. Volgens Wolff moet Mercedes voornamelijk naar zichzelf kijken, zo vertelt hij tegenover onder meer RacingNews365.

"De restricties zijn vrij duidelijk. De motor is gehomologeerd en je kan alleen met betrouwbaarheidsupdates komen. Er zou dus geen verschil horen te zitten in de twee Honda-motoren qua vermogen. Red Bull koos ervoor om een low drag achtervleugel te gebruiken in Frankrijk. Als we de verschillen in snelheid zien in Paul Ricard, dan heeft dat een groot verschil gemaakt."

"Nu draait het erom dat we kijken wat er hier in Oostenrijk gebeurt, maar dat verandert niets aan het feit dat ze heel sterk waren. Ze hadden een lage downforce achtervleugel maar waren alsnog net zo competitief als wij in de bochten. Dat laat zien hoeveel downforce zij hebben. Wij moeten ons huiswerk doen en ons blijven verbeteren, in plaats van naar de motor te wijzen", aldus Wolff, die dat lekker aan de autosportbond overlaat.

"Dat is iets waar de FIA zich mee bezig moet houden. Het is veel te vroeg om te zeggen dat de motor te veel vermogen heeft, er zijn veel verschillende dingen die daarin een rol spelen."

Horner zegt dat Wolff die woorden eens voor moet leggen aan zijn stercoureur, die het blijkbaar nog niet helemaal begrepen heeft. "Toto’s antwoord is duidelijk. Misschien moet hij het maar eens uitleggen aan zijn coureur. Ik luister met veel interesse naar de theorieën die Lewis heeft, die soms heel ver van de realiteit staan. Maar nee, Toto heeft het heel goed samengevat, we hebben minder drag, minder achtervleugel en als resultaat daarvan ga je soms wat sneller op de rechte stukken."

In reactie daarop neemt Wolff het voor Hamilton op. Volgens hem mogen ze niet vergeten dat de coureurs vanuit de auto weer een hele andere blik hebben op de situatie. "Er is een andere factor die toch ook nog meegewogen moet worden. De coureurs in de wagen en het gevoel dat zij hebben. Lewis ziet de tractie, hij ziet de Red Bull wegrijden en er waren verschillen in de DRS- en non-DRS-zones. Het is heel duidelijk dat het perspectief en het gevoel dat de coureur heeft heel belangrijk is. Zeker Lewis, er is daarin niemand beter dan hem", zo klinkt Wolff cryptisch.

Wat dan ook de reden moge zijn van de snelle Red Bull-bolide in Frankrijk, door een snellere Honda-motor kan het in ieder geval niet komen. Of insinueert Wolff dat er iets niet in de haak is? Alleen hijzelf weet dat. "Wat ik wil zeggen is dat je naar het hele plaatje moet kijken. Er kunnen zich geen wonderen voordoen. Je kan tijdens het seizoen geen tweede motor introduceren die plots drie tienden sneller is. Dat bestaat niet. Het was een lage downforce configuratie, de auto was inderdaad heel snel, sneller dan die van ons in de kwalificatie. Daar moeten we gewoon aan werken."

In de Formule 1 wordt er vaak gesproken over het ERS-systeem, maar hoe werkt dit systeem nu eigenlijk? En wat betekent ERS precies? RacingNews365 legt je in onderstaande video alles uit wat betreft het hybridesysteem en hoe het systeem een belangrijke rol speelt in de hedendaagse Formule 1.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Stiermarken 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Stiermarken, direct vanaf de Red Bull Ring.

71 reacties

    x
    Breaking Schadebedrag aan Verstappens Red Bull fors hoger dan gedacht