Tijdens het Grand Prix-weekend in Frankrijk reden drie van de vier door Honda aangedreven coureurs met een gloednieuwe motor. Deze was precies dezelfde als de motor waarmee ze de eerste races reden, alleen wel verser. Toch wees Lewis Hamilton meerdere keren naar de nieuwe motor en was hij verbaasd over de snelheid die ze hadden. Bij Red Bull was iedereen op hun beurt weer verbaasd over de uitspraken van de Brit. Het was immers overduidelijk dat de extra snelheid die Max Verstappen en Sergio Perez hadden voortkwam uit de configuratie waarmee het team in Frankrijk rondreed. De achtervleugel zorgde voor minder downforce, maar daardoor tegelijkertijd voor meer topsnelheid. Daarom was Red Bull zo veel sneller op de rechte stukken, meenden zij. Op donderdag zei Verstappen al een beetje moe te worden van de uitspraken van Hamilton en in de persconferentie op vrijdag werden Christian Horner en Toto Wolff ook gevraagd naar de woorden van de zevenvoudig kampioen. Volgens Wolff moet Mercedes voornamelijk naar zichzelf kijken, zo vertelt hij tegenover onder meer RacingNews365 . "De restricties zijn vrij duidelijk. De motor is gehomologeerd en je kan alleen met betrouwbaarheidsupdates komen. Er zou dus geen verschil horen te zitten in de twee Honda-motoren qua vermogen. Red Bull koos ervoor om een low drag achtervleugel te gebruiken in Frankrijk. Als we de verschillen in snelheid zien in Paul Ricard, dan heeft dat een groot verschil gemaakt." "Nu draait het erom dat we kijken wat er hier in Oostenrijk gebeurt, maar dat verandert niets aan het feit dat ze heel sterk waren. Ze hadden een lage downforce achtervleugel maar waren alsnog net zo competitief als wij in de bochten. Dat laat zien hoeveel downforce zij hebben. Wij moeten ons huiswerk doen en ons blijven verbeteren, in plaats van naar de motor te wijzen", aldus Wolff, die dat lekker aan de autosportbond overlaat. "Dat is iets waar de FIA zich mee bezig moet houden. Het is veel te vroeg om te zeggen dat de motor te veel vermogen heeft, er zijn veel verschillende dingen die daarin een rol spelen." Horner zegt dat Wolff die woorden eens voor moet leggen aan zijn stercoureur, die het blijkbaar nog niet helemaal begrepen heeft. "Toto’s antwoord is duidelijk. Misschien moet hij het maar eens uitleggen aan zijn coureur. Ik luister met veel interesse naar de theorieën die Lewis heeft, die soms heel ver van de realiteit staan. Maar nee, Toto heeft het heel goed samengevat, we hebben minder drag, minder achtervleugel en als resultaat daarvan ga je soms wat sneller op de rechte stukken." In reactie daarop neemt Wolff het voor Hamilton op. Volgens hem mogen ze niet vergeten dat de coureurs vanuit de auto weer een hele andere blik hebben op de situatie. "Er is een andere factor die toch ook nog meegewogen moet worden. De coureurs in de wagen en het gevoel dat zij hebben. Lewis ziet de tractie, hij ziet de Red Bull wegrijden en er waren verschillen in de DRS- en non-DRS-zones. Het is heel duidelijk dat het perspectief en het gevoel dat de coureur heeft heel belangrijk is. Zeker Lewis, er is daarin niemand beter dan hem", zo klinkt Wolff cryptisch. Wat dan ook de reden moge zijn van de snelle Red Bull-bolide in Frankrijk, door een snellere Honda-motor kan het in ieder geval niet komen. Of insinueert Wolff dat er iets niet in de haak is? Alleen hijzelf weet dat. "Wat ik wil zeggen is dat je naar het hele plaatje moet kijken. Er kunnen zich geen wonderen voordoen. Je kan tijdens het seizoen geen tweede motor introduceren die plots drie tienden sneller is. Dat bestaat niet. Het was een lage downforce configuratie, de auto was inderdaad heel snel, sneller dan die van ons in de kwalificatie. Daar moeten we gewoon aan werken."
Meest gelezen