Max Verstappen was pas 16 jaar toen hij al op de radar van alle grote Formule 1-teams stond. Twee teams waren in het bijzonder geïnteresseerd in de diensten van de jonge Nederlander: Red Bull en Mercedes. Verstappen en zijn team spraken met Niki Lauda over een stap naar Mercedes, maar uiteindelijk was het Helmut Marko die de inmiddels tweevoudig kampioen er van wist te overtuigen om de stap naar Red Bull te maken. In gesprek met Motorsport Italië vertelt Wolff hoe hij achter het net viste. "Ja, Marko won die slag, maar ik had geen F1-zitje dat ik Verstappen aan kon bieden. We hadden Lewis Hamilton en Nico Rosberg, die allebei contracten voor de lange termijn hadden." Toen Wolff erachter kwam dat Verstappen bij Red Bull meteen de stap naar F1 kon maken, gaf hij de piepjonge coureur advies mee. "Het was duidelijk dat Max een interessante jongeman was, maar op dat moment kon Mercedes hem hoogstens een zitje in de GP2-klasse (de voorloper van de Formule 2-klasse, red.) aanbieden en daarna misschien een F1-contract." "Helmut kon hem echter een zitje in de Formule 1 aanbieden. Uiteindelijk adviseerde ik Max dan ook om die Red Bull-route te kiezen. Dat betekende echter wel dat hij de 'baan van Mercedes' moest verlaten."
Geen opleidingsteam
Red Bull had het voordeel dat het beschikte over een tweede F1-team, Toro Rosso, waar men jonge talenten kon stallen ter voorbereiding op een stap naar de Formule 1-top bij Red Bull. Heeft Mercedes daar nooit over nagedacht? "Het is ongetwijfeld een voordeel om een tweede team te hebben zoals Red Bull heeft, waarin je de jonge coureurs kunt evalueren", reageert Wolff op die vraag. "Bovendien was het voor Red Bull een groot voordeel om Honda te kunnen evalueren (als motorleverancier van Toro Rosso in 2018, red.) voordat ze de motorleverancier van het hoofdteam werden (in 2019, red.). Het is echter wel een zeer dure operatie. Je moet het je kunnen veroorloven om 100 miljoen per seizoen uit te geven om je coureurs te beoordelen", aldus de Oostenrijker.
Meest gelezen