Valtteri Bottas en Lewis Hamilton reden in Oostenrijk geruime tijd soeverein vooraan terwijl ze kampten met versnellingsbak- en sensorproblemen. Niet alleen kregen beide coureurs het dringend advies over de boordradio te kerbstones te mijden, Bottas kreeg ook nog eens de boodschap ‘urgent chassis default two one’ te horen. Dat enigszins cryptische bericht riep herinneringen op aan de beruchte Multi 21-teamorder die Red Bull uitvaardigde aan Sebastian Vettel tijdens de Grand Prix van Maleisië in 2013, die de Duitser doodleuk negeerde en vervolgens teamgenoot Mark Webber van de overwinning beroofde. Na de Grand Prix van Oostenrijk reageert Mercedes-teambaas Toto Wolff als door een adder gebeten wanneer hem naar teamorders werd gevraagd. "Word niet paranoïde”, zegt hij ten overstaan van onder meer RacingNews365 . "Dit had niets te maken met Multi 21. We zouden ons nooit mengen in een gevecht om de zege in de eerste paar races van het seizoen. Ze waren volledig vrij om tegen elkaar te racen. We adviseerden onze coureurs slechts om van de kerbstones weg te blijven. En omdat er in feite in een bepaald stadium van de race geen concurrentie was, schakelden we de motoren in een lagere modus om de krachtbron te beschermen. Er waren geen, nul teamorders. Geen verborgen, geen subtiele en geen directe." De enige keer dat Mercedes overwoog om de posities om te draaien, was in de slotfase toen Hamilton een straf van vijf seconden kreeg voor zijn botsing met Alexander Albon. Maar dat zou, aldus Wolff, een te gecompliceerd verhaal zijn geworden. "In het ongunstigste geval zou dan Valtteri misschien slechts vierde zijn geworden. Kortom: te veel risico." Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen