Nadat Max Verstappen de Grand Prix van Abu Dhabi - en dus de wereldtitel - won, was de uitslag van het Formule 1-seizoen nog een tijdje onzeker. Mercedes liet namelijk na de race weten mogelijk nog een protest in te dienen. Uiteindelijk besloot de renstal niet in protest te gaan, al hadden ze een rechtszaak naar eigen zeggen vrijwel zeker gewonnen. Teambaas Toto Wolff heeft na de seizoensafsluiter met een leger advocaten bekeken wat de mogelijkheden waren. "Wij geloven dat we een hele sterke zaak hadden", zegt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 . "En als je naar de rechterlijke kant kijkt en de zaak beoordeeld zou worden in een normale rechtbank, dan was het zo goed als zeker dat we zouden winnen." In plaats van een formele zaak komt er nu een groot onderzoek naar het handelen van de FIA. Hierin wil Mercedes een prominente rol spelen om te bekijken wat er precies fout is gegaan in Abu Dhabi en hoe eenzelfde situatie in de toekomst kan worden voorkomen.
Problemen met het 'FIA-hooggerechtshof'
Wolff uit zijn onvrede over de structuur binnen de FIA. Als er een zaak werd gemaakt tegen de uitkomst van de GP van Abu Dhabi, dan wordt het een kwestie voor de International Court of Appeal (ICA). "Het probleem met de ICA is hoe de structuur is. De FIA kan niet haar eigen huiswerk gaan nakijken en er is een groot verschil in het juist hebben en gerechtigheid krijgen", vindt de Mercedes-teambaas. "Dus er is een les dat we moeten leren: hoe gaan we zeker weten dat, in het vervolg, in deze situaties de juiste keuzes worden gemaakt?" Wolff benadrukt dat het geen 'slechte call' was van de FIA in de slotfase van de GP van Abu Dhabi, maar een groter probleem. "Het was meer het freestylend lezen van de regels. Lewis was een sitting duck hierdoor." Verstappen won de race, en dus het WK, doordat de safety car één ronde voor het einde van de seizoensafsluitende race naar binnen kwam. De Nederlander kon zijn titelrivaal met versere banden relatief eenvoudig inhalen, tot grote onvrede van Mercedes. Het vertrouwen van de Duitse renstal in de FIA is sindsdien ver te zoeken.
Meest gelezen