In Frankrijk zagen we Lewis Hamilton meerdere malen wijzen naar de Honda-motor, die er volgens hem voor zorgde dat Red Bull niet in te halen was op de rechte stukken. Die krachtbron was dat weekend nieuw, maar deze was dezelfde specificatie als de vorige motor. Toch kon Red Bull er op een of andere manier extra vermogen uithalen, zo insinueerde de Brit. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez wees op haar beurt naar de achtervleugel, die voor minder downforce en dus voor meer snelheid op de rechte stukken zorgde. Ook in Oostenrijk is het nog steeds een onderwerp van gesprek, tot irritatie van onder meer teambaas Christian Horner, maar ook Verstappen. Laatstgenoemde riep op donderdag al dat Lewis maar eens een bril moest aanschaffen. De leider in het kampioenschap kreeg na het veroveren van de poleposition opnieuw een vraag over de snelheid op de rechte stukken. "Ik denk dat ik de volgende keer een print van onze achtervleugel meeneem en de verschillen waarmee we rijden. Deze ga ik aan iedere journalist uitdelen, want ik krijg deze vraag nu al twee races op rij", antwoordde Verstappen op de vraag over de snelheid op de rechte stukken. "Ja, we zijn snel op de rechte stukken, maar dit komt door onze achtervleugel. Die is niet hetzelfde", verwijst hij naar de vleugel van Mercedes. Natuurlijk heeft Honda ook geweldig werk verricht, zeker vergeleken met vorig jaar", aldus de Nederlander. Niet veel later wordt Mercedes-teambaas Toto Wolff in gesprek met onder meer RacingNews365 gevraagd of zijn team misschien betrouwbaarheidsupdates kan introduceren voor haar motor en daardoor in de toekomst meer vermogen aan kan spreken in de strijd met Red Bull. De Oostenrijker reageert niet inhoudelijk op de vraag, maar neemt zijn kans om vraagtekens te zetten bij de manier waarop Verstappen en co met vergelijkbare vragen omgaan. "Ik vraag me echt af waarom dit zo’n groot topic is, terwijl we allemaal weten dat de motoren gehomologeerd moeten zijn." "Ik ben heel verbaasd dat iedereen bij Red Bull de hele tijd zo protesteert tegen vragen over de motor", zo doelt hij op de reacties van Verstappen en Horner. "Dat is een beetje raar." "De regels zijn duidelijk", zo vervolgt hij. "De motor is gehomologeerd. Je kan wat betrouwbaarheidsoplossingen doorvoeren, maar dat is het. Er zijn bepaalde dingen die je kan opschonen, maar je hebt je tokens om te gebruiken en dat is het. Er zou dus geen snelheidsvoordeel moeten zijn", aldus Wolff.
Meest gelezen