Op vrijdag doken er foto's op van sporen op de achtervleugel van Mercedes, waaruit te concluderen zou zijn dat de achtervleugel flexibel is. In gesprek met onder meer RacingNews365 reageert Toto Wolff. "Wie zou die foto's toch hebben rondgestuurd. Wat een shock! ", impliceert hij Red Bull op cynische wijze. "Wat zien jullie op deze afbeeldingen?", vraagt hij aan het journaille. "Ik kan er niets aan zien, behalve iets dat gekrast is." "Een spook! Ik weet niet waar ze de foto vandaan hebben en wat het moet aantonen. Het is een spook!"
Mercedes-snelheid verdwenen
Eerder op zaterdag liet Horner weten dat het Red Bull was opgevallen dat Mercedes de snelheid op de rechte stukken was verloren . Zou het betekenen dat Mercedes haar achtervleugel heeft omgewisseld? Wolff: "Heeft Red Bull wat foto's laten zien over de rechtelijnsnelheid toevallig?", klinkt hij opnieuw cynisch. Nee, het heeft volgens Wolff een logische verklaring. "Dit is een circuit waar de prestaties minder afhankelijk zijn van motorvermogen. Red Bull heeft het gewoon goed gedaan. Hun snelheid op de rechte stukken met een grote vleugel is net zo hoog als die van ons. Ik ben blij dat zij er blij mee zijn." De Mercedes-teambaas zegt de draad een beetje te zijn kwijtgeraakt door alle geruchten die door Red Bull de wereld in worden geslingerd. "Laten we naar Saoedi-Arabië gaan en wie weet horen we dan opnieuw verhalen. Ja... ik weet het niet. Al die discussies die er worden begonnen... ik kan het niet meer bijhouden. Als team hebben we de grootste moeite om alleen al op die geruchten te reageren die er van die kant komen."
Wolff benieuwd naar nieuwe achtervleugeltests
Toch lijkt er beweging in de zaak te zitten omtrent de achtervleugels. De FIA komt namelijk met een nieuwe test om de flexibiliteit te meten. Volgens Wolff staat er echter niets in de regels over het onderdeel wat bij Mercedes zou flexen, dus hij ziet het allemaal zonder stress tegemoet. "Ze gaan een nieuwe load test proberen, ook voor volgend jaar, om zo de achtervleugels robuuster te maken. Of om te checken hoeveel een vleugel flext. Daar staat niets over in de regels en er is geen TD (technische richtlijn, red.)", aldus de Oostenrijker. "Het wordt interessant om te zien wat de resultaten zijn, want ik geloof dat wij aan de goede kant zitten. Maar ik loop op de zaken vooruit, ik weet niet wat de resultaten zullen zijn. Wanneer willen ze die test eigenlijk uit gaan voeren? Geen idee eigenlijk", zo springt hij van de hak op de tak.
Gaat Red Bull nog in protest?
Het is een vraag waar Wolff geen antwoord op zegt te hebben. "Ik heb geen idee wat Red Bull plant. Ik kan het niet meer volgen, zoals ik al zei. Ik snap hun denkwijze niet. Het lijkt wat grillig, maar dat is prima. Ik wil geen extra olie op het vuur gooien." Mercedes focust zich op haarzelf. "We proberen naar onszelf te kijken en het zo goed mogelijk te doen. We staan nog steeds veertien punten achter en we moeten een goede race rijden op zondag. Dat is wat telt", aldus de leidsman van Mercedes.
Meest gelezen