Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Wolff slaat steil achterover door Red Bull-trucje: "Schandalig!"

Het gehele weekend in Austin stond in het teken van het 'trucje' van Red Bull. De FIA ging extra controleren en volgens Red Bull was het een standaard onderdeel. Toto Wolff denkt daar toch wel het zijne van.

Horner Wolff
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het bracht al controverse nog voor het weekend was begonnen: het mogelijk illegale 'trucje' van Red Bull waarmee men vermoedelijk de rijhoogte zou kunnen aanpassen tussen de kwalificatie en de race. Dat is uiteraard een parc fermé-periode en dus zijn dergelijke aanpassigen strikt verboden.

Vanuit Red Bull kwam een kalme reactie: het systeem zit op de auto, maar is niet toegankelijk zodra de auto in elkaar zit. Vooral bij McLaren was men het daar niet mee eens. CEO Zak Brown wees naar het feit dat ook voorafgaand aan een race de auto uit elkaar gehaald wordt. De FIA reageerde met een speciale zegel die op het onderdeel zou worden aangebracht en gaf aan dat daarmee de zaak gesloten was.

Vanuit Mercedes bleef het lange tijd stil, maar na afloop van de race krijgt ook Toto Wolff vragen over het mogelijke 'trucje' van Red Bull. Tegenover onder meer RacingNews365 laat Wolff zijn licht schijnen op de situatie: "Mijn mening is, wat ik van een afstandje gezien en gehoord heb, dat het schandalig is. Ik vind het wel leuk dat ze een soort bezem in de auto hebben gelegd om te laten zien dat dat de enige manier is om (de rijhoogte) te veranderen."

"Ik vraag me af hoe lang ze erover gedaan hebben om dit te maken en erin te stoppen," zo vervolgt een verbaasde Wolff. De Oostenrijker spreekt vervolgens Red Bull tegen. Want volgens het team van Max Verstappen zou ieder team een dergelijk systeem in de auto hebben: "Ik wist niet dat we in de Formule 1 zulke apparaten gebruikten."

"Het is niet goed genoeg om te zeggen dat dit het is. Waarschijnlijk gaat het niet meer gebeuren. Waarom zou je een zo'n systeem ontwerpen? En dan ook nog voor maar twee posities," aldus Wolff. Op de reactie van de FIA wil de teambaas van Mercedes niet reageren: "Ik kan daar niet over praten. Ik kan niet voor de FIA spreken en ook niet voor Nikolas (Tombazis, de technische man van de FIA red.). Maar het is duidelijk dat dit al een lange tijd onder de radar is gebleven."

Ook interessant:

De Grand Prix van de Verenigde Staten werd vooral een race tussen Max Verstappen en Lando Norris. Hoe hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk de GP beleefd? Ze bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Praat mee!

Viaplay
x
GP VS Red Bull geeft uitleg over gebrek aan snelheid Verstappen