Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Wolff stipt grote tekortkoming Mercedes aan: "Dat vertraagt ons"

Een revolutionair ontwerp, een stuiterende auto en naar eigen zeggen volop problemen om op te lossen. Is Mercedes de weg kwijt, of is het ouderwets aan het 'sandbaggen'?

Hamilton W13
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Mercedes begon de testweek in Bahrein met een compleet nieuw design voor de sidepods. Deze werden tot een minimum beperkt, waardoor de auto er bijzonder smal en 'naakt' uit zag. Het leidde tot volop commentaar en de concurrentie plaatste er heel wat vraagtekens bij. Was dit ontwerp wel legaal? En zou het een gouden vondst zijn?

Toto Wolff twijfelt allerminst aan de legaliteit van het concept: "Elke stap die we zetten coördineren we met de FIA."

"Innovaties zijn onderdeel van de Formule 1, maar aan het eind van de dag moet je deze ook zien te vertalen naar rondetijden. Op dit moment bekijken we alle mogelijke varianten."

Wolff stipt ook direct een pijnpunt van Mercedes aan: porpoising. "We moeten dit stuiteren onder controle krijgen. Keer op keer komt de onderkant van de auto te dicht bij het asfalt. Dat vermindert de grip en vertraagt ons. Dat is nog nooit gebeurd", vertelt de Oostenrijker aan OE24.

Mercedes deed geen geniale vondst

In het verleden waren teams als Brawn GP met geniale vondsten zoals de dubbele diffuser razendsnel. Mercedes stond centraal in de gesprekken tijdens de wintertest, maar Wolff spreekt tegen dat het team een geniale vondst heeft.

"Helaas niet, want dan zouden we een seconde of twee sneller zijn dan de rest", is Wolff duidelijk. Het uiterlijk van de W13 werd vaak besproken, maar daar ligt de teambaas niet wakker van.

"Niki Lauda zei ooit: alleen een snelle auto is een mooie auto. En dat is waar we nu aan werken."

Wolff wil niet spreken van 'missie 8', de achtste wereldtitel op rij voor Mercedes. "We moeten oppassen dat we niet over onze eigen voeten struikelen. Voordat we het over een achtste titel kunnen hebben moeten we over een hele snelle auto beschikken."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull speelden verstoppertje

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid terug op de testdagen in Barcelona.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen George Russell

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 wintertest Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

29 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen