Mercedes begon de testweek in Bahrein met een compleet nieuw design voor de sidepods. Deze werden tot een minimum beperkt, waardoor de auto er bijzonder smal en 'naakt' uit zag. Het leidde tot volop commentaar en de concurrentie plaatste er heel wat vraagtekens bij. Was dit ontwerp wel legaal? En zou het een gouden vondst zijn? Toto Wolff twijfelt allerminst aan de legaliteit van het concept: "Elke stap die we zetten coördineren we met de FIA." "Innovaties zijn onderdeel van de Formule 1, maar aan het eind van de dag moet je deze ook zien te vertalen naar rondetijden. Op dit moment bekijken we alle mogelijke varianten." Wolff stipt ook direct een pijnpunt van Mercedes aan: porpoising. "We moeten dit stuiteren onder controle krijgen. Keer op keer komt de onderkant van de auto te dicht bij het asfalt. Dat vermindert de grip en vertraagt ons. Dat is nog nooit gebeurd", vertelt de Oostenrijker aan OE24.
Mercedes deed geen geniale vondst
In het verleden waren teams als Brawn GP met geniale vondsten zoals de dubbele diffuser razendsnel. Mercedes stond centraal in de gesprekken tijdens de wintertest, maar Wolff spreekt tegen dat het team een geniale vondst heeft. "Helaas niet, want dan zouden we een seconde of twee sneller zijn dan de rest", is Wolff duidelijk. Het uiterlijk van de W13 werd vaak besproken, maar daar ligt de teambaas niet wakker van. "Niki Lauda zei ooit: alleen een snelle auto is een mooie auto. En dat is waar we nu aan werken." Wolff wil niet spreken van 'missie 8', de achtste wereldtitel op rij voor Mercedes. "We moeten oppassen dat we niet over onze eigen voeten struikelen. Voordat we het over een achtste titel kunnen hebben moeten we over een hele snelle auto beschikken."
Meest gelezen