Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Wolff tempert verwachtingen in Las Vegas: "Geschiedenis herhaalt zich niet"

Mercedes was vorig jaar de dominante factor in Las Vegas, waardoor de Zilverpijlen voorafgaand aan het GP-weekend als een van de favorieten werden bestempeld. Teambaas Toto Wolff ziet echter dat de concurrentie van vorig jaar heeft geleerd.

Antonelli Las Vegas
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Mercedes wist vorig jaar voor het eerst in anderhalf jaar weer een 1-2'tje te scoren in de straten van Las Vegas. George Russell won de race, voor Lewis Hamilton. Experts verwachtten dan ook dat de Zilverpijlen het dit jaar opnieuw goed zouden doen op het stratencircuit. Toch lijkt er allesbehalve sprake van de dominantie die het team vorig jaar kende in de Amerikaanse gokstad. Ferrari, Red Bull en McLaren maken een minstens net zo’n goede indruk.

Voor Mercedes-teambaas Toto Wolff komt dit niet als een verrassing. De Oostenrijker temperde de verwachtingen al voor het weekend en lijkt daar nu gelijk in te krijgen: "Als we weten waardoor het kwam", begint Wolff in gesprek met Sky Sports F1, wanneer hem gevraagd wordt naar het 1-2'tje van vorig jaar. "Dat is waarom het altijd gevaarlijk is om verwachtingen te stellen op basis van de resultaten van vorig jaar, want dat kwam als een verrassing."

"Je kan nu zien dat het allemaal veel meer gebalanceerd is; iedereen zit een stuk dichter bij elkaar. Maar dat mag je ook verwachten, want andere teams leren natuurlijk van hun tekortkomingen. De geschiedenis herhaalt zich niet."

Ontzettend lastige omstandigheden

Maar hoe kijkt Wolff naar de omstandigheden op de baan? "Het is natuurlijk een hele vuile baan. En wat we geleerd hebben? Dat het ontzettend lastige omstandigheden zijn. Als je een ronde neerzet, weet iedereen die vijf minuten later weer te verbeteren, want de grip bouwt zich enorm snel op. Onze longruns waren goed, dus dat is bemoedigend. Nu is het nog afwachten hoe goed we presteren over een snelle ronde."

Vervolgens wordt gevraagd hoe de baan zich verhoudt tot andere stratencircuits, zoals Monaco: "Qua vuil is het hier nog erger dan daar. Je ziet het stof achter de auto's opvliegen, nog meer dan in Monaco en andere stratencircuits in het algemeen. Maar dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat er op deze straten normaal gesproken het meeste verkeer rijdt. En we zitten natuurlijk dicht bij een woestijn."

Praat mee!

x
Cost Cap FIA heldert McLaren-vragen over motorwissel Verstappen op