In 2013 kwam Toto Wolff als teammanager van Williams naar Mercedes om daar de dagelijkse leiding in handen te nemen. In de High Performance Podcast blikt hij terug op zijn allereerste dag in Duitse dienst. Hij schrok van wat hij aantrof, te meer omdat hij een duidelijk beeld had van welke kant hij op wilde gaan. "Toen ik de eerste keer binnenliep, was het bepaald niet hoe ik het hebben wilde. Ik kwam binnen, ging zitten bij de receptie en het viel me op dat het er helemaal niet uitzag als een Formule 1 team. Er lag een Daily Mail op tafel van een week oud en er stonden kopjes met opgedroogde koffie erin. Ik kon niet geloven dat dit het Mercedes Formule 1 Team was." En hoewel een kop koffie of een oude krant niks met Formule 1 te maken hebben en in principe niks over prestaties zeggen, zag Wolff het als een signaal van iets dat (nog) niet in de haak was: "Het laat een bepaalde houding zien, een oog voor (of juist een gebrek eraan, red.) voor details." "En details zijn belangrijk binnen een high tech-wereld", vervolgt de Oostenrijker. "Vele zullen die kleine zaken misschien negeren, want die gaan nu eenmaal niet over data of aerodynamica, laat staan dat ze een auto sneller maken. Maar het toont wel de waarden van een team. En als alle neuzen dezelfde kant op staan en als iedereen in gelijke mate het oog voor details waardeert, dan vangen we vanzelf als team het momentum. En dat was dus mijn eerste ervaring met Mercedes."
Meest gelezen