Voor Lewis Hamilton werd het een GP-weekend in Austin er een om héél snel te vergeten. In de sprintkwalificatie maakte de zevenvoudig wereldkampioen een fout, waardoor hij niet mee kon doen om de sprintpole. In de sprintrace ging het vervolgens helemaal de verkeerde kant op. Mercedes had totaal het tempo niet om de voorste drie teams te volgen en ging met veel vraagtekens richting de kwalificatie en de race. Echter, daarin ging het nóg slechter.
Want Hamilton vond zijn waterloo al in Q1 en moest de race vanaf P17 aanvangen. Die race duurde uiteindelijk nog geen twee rondes, want toen Hamilton voor de tweede keer door bocht negentien heen ging, was het klaar. De Brit raakte de auto kwijt en kwam vast te staan in de grindbak. Geen tiende podium op een rij op COTA, al verloor hij vorig jaar dat podium door een diskwalificatie.
Na afloop van de race bood Hamilton zijn excuses aan aan het team, maar daar wil teambaas Toto Wolff niets van weten. Bij Sky Sports laat de Oostenrijker blijken dat hij Hamilton niet schuldig acht aan de crash: "De auto, 100 procent. Hij was op dat moment nog niet eens aan het pushen. We zagen het zaterdag bij George, misschien was dat over de limiet, maar ook hij verloor hem abrupt en eindigde in de muur."
Bekijk hieronder de crash van Hamilton. De tekst gaat verder na de video.
'We hebben zeker een probleem'
"Nu was er wind en een beetje vieze lucht van de auto voor ons", vervolgt Wolff zijn verdediging. "We hebben zeker een probleem. Ik weet niet of dat gisteren (zaterdag red.) ook zo was. Lewis Hamilton verliest de auto niet zomaar in de tweede ronde."
De problemen waar Wolff op doelt zijn wel bijzonder, want naast Red Bull en McLaren, introduceerde ook Mercedes een groot update-pakket. Wolff denkt niet dat de identieke crashes van dit weekend te linken zijn aan de updates: "Ik niet dat er een fundamenteel probleem is met de upgrade. Ik denk dat het meer interactie is op aerodynamisch en op mechanisch gebied. We gaan door met de upgrade, het heeft geen zin om dat niet te doen, want er is veel rondetijd die je laat liggen. Maar aan de andere kant moet je heel open-minded zijn."
"George reed de juli-upgrade omdat we geen vloer hadden en dat leek behoorlijk competitief in de race. Dat gezegd hebbende, als je een paar tienden mist in de kwalificatie, maakt dat een groot verschil omdat het gewoon niet zo goed is als het zou moeten zijn", aldus de Oostenrijker. "Het gaat er meer om te achterhalen waarom we een auto hebben die op vrijdag veruit de snelste was en dan op zaterdag zo veranderd is. In de sprintrace hadden we een kapotte ophanging, dat is een verklaring. We hebben dat in de kwalificatie opgelost, maar er ging niets meer. We hadden moeite met het tempo."
Ook interessant:
De Grand Prix van de Verenigde Staten werd vooral een race tussen Max Verstappen en Lando Norris. Hoe hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk de GP beleefd? Ze bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!