Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Wolff verdedigt standpunt na 'putdekselstraf' Ferrari: "Ik moet handelen in het belang van Mercedes"

Toto Wolff pakte met Mercedes de tweede plaats in het constructeurskampioenschap door Ferrari te verslaan. De Zilverpijlen behielden uiteindelijk een voorsprong van drie punten op hun Italiaanse concurrenten, mede door de gevolgen van het putdekselincident van Carlos Sainz in Las Vegas. Wolff doet in een interview met RacingNews365 een boekje open over hoe hij daarnaar kijkt.

Wolff Miami
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Er werd schande van gesproken in de Formule 1: de straf die Carlos Sainz kreeg nadat hij over een losgeschoten putdeksel was gereden tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Las Vegas. De Spanjaard kon er niets aan doen dat zijn Ferrari aan bonken lag, maar kreeg wel een straf van tien plaatsen voor het wisselen van zijn batterij.

Het zou, hoe cru de situatie ook was, een fijne meevaller zijn voor Mercedes. Het team uit Brackley verdedigde een kleine voorsprong op Ferrari in het constructeurskampioenschap en zou een week later in Abu Dhabi de tweede plaats veiligstellen. Mercedes-teambaas Toto Wolff vertelt in gesprek met RacingNews365 dat hij als raceliefhebber erg met Sainz meeleefde.

"Wat er met Carlos gebeurd is, was heel erg oneerlijk", vertelt Wolff. "Als ik spreek over de straf, zou ik als racer de eerste zijn die zegt dat hij deze uitkomst niet verdiende. Maar ik vind dat we naar de regels moeten kijken. Overmacht is in dit geval wel een lastig onderwerp, want wat ga je doen als je je auto sloopt op een kerbstone? Daar kan je ook niets aan doen."

"Niemand vindt deze situatie fijn als een sportman"

De 51-jarige Oostenrijker verwijst naar een ander ongelukkig moment in Las Vegas. "Stel dat je over een hobbel rijdt met koude banden en je auto in de muur zet, wat Lando Norris overkwam. Gaan mensen dan zeggen dat het een vorm van overmacht was? Niemand vindt deze situatie fijn als een sportman. Het gaat niet alleen om het ongeluk van Sainz zelf, maar het ruïneerde ook zijn raceweekend waarin hij misschien wel had kunnen winnen. Dus we moeten uitzoeken hoe we dit kunnen veranderen."

Maar had er dan niets aan de straf gedaan kunnen worden? Wolff licht toe waarom het sowieso niet aan hem was om het voor Ferrari op te nemen te midden van een strijd om de tweede plaats. "Als de teambaas van een rivaliserend team, die met Ferrari vecht om de tweede plaats, moet ik naar de reglementen en de mogelijke acties kijken om die positie veilig te stellen. Indien de reglementen zo zijn ingericht, moet ik handelen in het belang van mijn team en de bonussen van 2.500 mensen. Stel je voor dat we de tweede plaats op vijf punten hadden verloren, omdat ik sportief eerlijk had gehandeld, terwijl ik wel de mogelijkheid had om de rivaal te bestraffen... ik moet dit zo doen."

"Alle andere teambazen hadden het ook zo gedaan, hoe oneerlijk het ook is", vervolgt Wolff zijn verhaal. "Als je mij vraagt of het oneerlijk is voor onze rivaal? Ja, dat is het geval. Maar ik ben verantwoordelijk voor 2.500 mensen die hypotheken en schoolgeld betalen, dus het is een logische keuze. En ik denk dat het goed is dat we ons soms in elkaar verplaatsen. Ik heb dat in het geval van Sainz gedaan en het is verschrikkelijk (wat hem is overkomen, red.). En ik vraag me af of het andersom ook zo was gegaan."

Wolff haalt afsluitend de diskwalificatie van Lewis Hamilton aan in de Verenigde Staten. De vloerplank van de Mercedes was te veel afgesleten door de hobbels op het circuit, waardoor uitsluiting het gevolg was. "We kunnen zeggen dat de hobbels veel heftiger waren dan we hadden verwacht, we het niet konden veranderen door het sprintformat en we alle mogelijke maatregelen hadden genomen. Hetzelfde geldt als je een vogel raakt. We hebben simpelweg geen reglement waarin deze voorbeelden zijn opgenomen."

Mis niets van het F1-seizoen 2024 en download de F1-kalender eenvoudig voor jouw smartphone of PC.

Download de F1-kalender

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Red Bull gewaarschuwd voor vertrek Verstappen bij aanblijvende onrust