Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff verwijst commentaar van gefrustreerde Hamilton naar de prullenbak

Volgens Toto Wolff snijdt het commentaar dat de gefrustreerde Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Monaco had, niet echt hout. De Mercedes-teambaas verwijst al het commentaar naar de prullenmand.

Kort na afloop van de Grand Prix van Monaco verscheen Mercedes-teambaas Toto Wolff voor de microfoon van de aanwezige media, waaronder RacingNews365 . De Oostenrijkse teambaas blikte terug op een dramatisch verlopen raceweekend. Zijn stercoureur, Lewis Hamilton, kwam er het hele weekend niet aan te pas, terwijl Valtteri Bottas door een bijzondere oorzaak het einde van de race niet zag. De wielmoer wilde niet los komen, waardoor zijn band niet kon worden verwisseld en hij de race in de pitstraat moest staken. Het circuit in Monaco is gewoon niet echt een geschikt circuit voor Mercedes, oordeelt hij. "Het is een beetje als Singapore, daar vinden we ook nooit een oplossing voor onze problemen tot heel laat in het weekend. Als je het weekend al op achterstand begint, dan heb je geen grip en vertrouw je niet in de auto. Voor Valtteri was het wat makkelijker, maar al met al een weekend om te vergeten. Of ja, niet om helemaal te vergeten, want we moeten er natuurlijk wel van leren." Geconfronteerd met de irritatie van Hamilton, die tijdens de race duidelijk zijn onvrede liet merken over de strategische keuzes van zijn team, zegt Wolff het de Brit niet was gelukt om zijn strategie werkend te maken, welke strategie zijn team dan ook had gekozen. De pace was er simpelweg niet goed genoeg voor. "De strategie die we gekozen hebben was de logische. We waren van mening dat de undercut het juiste was om toe te passen om Pierre Gasly in te halen, dus dat deden we ook. De pitstop verliep prima, de outlap was goed, maar Gasly behield zijn positie. We dachten dat anderhalve seconde genoeg zou zijn om de undercut te laten slagen, maar blijkbaar was dat niet het geval." Door zo vroeg naar binnen te gaan verloor Hamilton bovendien plekken aan Sergio Perez en Sebastian Vettel, maar veel langer buiten blijven was voor de Brit sowieso geen optie geweest, meent Wolff. "De bandenslijtage was bij ons extremer dan bij andere wagens en de banden van Lewis waren op", vervolgt de Oostenrijker. "Toen we de banden na de pitstop analyseerden zagen we dat er geen rubber meer over was, dus een overcut had ook niet gewerkt, daar hadden we de banden niet voor gehad." Al op zaterdag was Hamilton na de kwalificatie zeer kritisch en vertelde dat er dingen die na de trainingsdag hadden moeten gebeuren, niet waren gedaan. Wat hij daar precies mee bedoelde vertelde hij niet. Wolff denkt ook dat het weinig verschil had gemaakt voor Lewis als zijn team wel de kant op was gegaan die de Brit wilde. "Hij had het misschien wat beter gedaan in de kwalificatie, maar dan had hij daar in de race weer onder geleden. De kant die hij op wilde gaan (met de set-up) zou de banden sneller hebben opgewarmd. In de kwalificatie lukte ons dat, maar niet goed genoeg. Toch was Valtteri op weg naar de poleposition, maar op zondag zagen we weer dat de bandenslijtage slechter was dan bij de andere banden. Dus dat was niet de oplossing geweest."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi