Mercedes is dit jaar niet zo dominant als het in het verleden was. Red Bull biedt overduidelijk meer tegenstand dan welk team eerder dan ook in het hybride tijdperk heeft gedaan. Toch staat het team van Toto Wolff na drie Grands Prix bovenaan het kampioenschap voor de constructeurs en gaat Lewis Hamilton als vanouds aan de leiding in de titelstrijd bij de coureurs. Komend weekend staat het vierde Grand Prix-weekend van het jaar op de planning. Het Formule 1-circus strijkt neer op het Circuit de Barcelona-Catalunya, waar iedereen al lang en breed bekend is. Op het asfaltlint nabij Montmeló werd de afgelopen jaren uitvoerig getest, al werd er dit seizoen bij uitzondering in Bahrein geoefend. De race in Spanje vindt een week na de race in Portugal plaats. Een double header dus, de eerste van het seizoen. "Het zorgt voor wat extra intensiteit", zo begint Wolff zijn vooruitblik op het raceweekend. "Het betekent tegelijkertijd dat we niet lang moeten wachten op de volgende dosis actie op het circuit. Dat is een mooi vooruitzicht na opnieuw een spannende race afgelopen zondag." Volgens Wolff had zijn team daar een 1-2 moeten scoren, maar mocht het niet zo zijn. "We hebben Portugal verlaten met een solide dubbele podiumfinish en bovendien hebben we enkele belangrijke lessen geleerd. Een 1-2-finish lag binnen handbereik als een sensorprobleem Valtteri niet had gehinderd in de slotfase van de race. Er is nog veel werk te verrichten en de pikorde verandert elke race opnieuw, dus we moeten week in week uit op de toppen van onze kunnen blijven presteren." In Spanje wordt het opnieuw een titanenstrijd tussen Red Bull en Mercedes, zo voorspelt de Oostenrijker. "Het wordt een nek-aan-nekrace met Red Bull, het hele seizoen lang. We kijken er naar uit om dat gevecht ook in Spanje voort te zetten. Normaal hebben we al wat tijd doorgebracht op dit circuit tijdens de wintertests, maar dit jaar was dat niet het geval. We kijken er daarom naar uit om op dit circuit te racen en te zien hoe we ervoor staan." Vooral over de banden maakt Wolff zich zorgen. "Het is een allround circuit hier in Barcelona, met een mix van verschillende soorten bochten en rechte stukken. Dit wordt een echte test voor onze wagen. Het is bovendien een circuit waar het heel belangrijk is voor het eindresultaat om de achterbanden te managen, en laat dat nou net niet ons sterke punt zijn dit seizoen. We zijn heel benieuwd hoe de W12 zich hier gaat redden."
Meest gelezen