Eerder deze week meldden verscheidene media dat Red Bull bij de FIA had aangeklopt, omdat het opheldering wilde over een vermeend trucje dat Mercedes uit zou voeren met de motor. Nadat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas sinds de Grand Prix van Groot-Brittannië meer vermogen aan te lijken kunnen spreken van hun Mercedes-krachtbron, verdacht Red Bull de rivaal ervan een trucje uit te halen met de intercooler. Tussen de turbo en de verbrandingsmotor zit namelijk die intercooler. Deze heeft als doel de warme, gecomprimeerde lucht uit de turbo terug te koelen, aangezien in koelere lucht meer zuurstof aanwezig is, wat dus beter is voor de verbranding. Normaal gesproken wordt die lucht terug gekoeld tot de omgevingstemperatuur. Red Bull vermoedt nu dat Mercedes de lucht nog verder weet af te koelen. Dat levert men name in de eerste fase van acceleratie winst op van zo'n 20pk, waardoor het valt te verklaren dat men aan het begin van de rechte stukken winst boekt, maar niet per se sneller is aan het eind van die rechte stukken. Dat koelen tot onder de omgevingstemperatuur zou op zich niet verboden zijn, want de reglementen schrijven voor dat de minimumtemperatuur 10 graden Celsius moet zijn, maar men plaatst vraagtekens bij de manier waarop Mercedes het voor elkaar krijgt de temperatuur nóg verder naar beneden te krijgen en of de sensoren die het een en ander moeten meten wel op de logische plaatsen zijn bevestigd om reële waarden te meten. Red Bull vermoedt dat die sensoren op een plaats zitten waar de temperaturen sowieso boven de minimumtemperatuur zitten. In gesprek met onder meer RacingNews365 worden de teambazen van beide partijen gevraagd naar de navraag die Red Bull zou hebben gedaan bij de FIA. Christian Horner draait er in zijn antwoord een beetje politiek omheen. "Als het aankomt op die technische verduidelijkingen, dan gebeurt dat constant tussen alle teams. Normaal gesproken gebeurt dat om in te schatten of iets in de ogen van de FIA acceptabel is als een oplossing voor iets. Als dat zo is, dan volg jij als team vaak ook. Dit jaar hebben we dat al verscheidene keren gezien en dat is niet alleen bij Red Bull zo, net als ook dit onderwerp niet alleen bij Red Bull speelt. De dialoog tussen de engineers en de technische werkgroepen blijft altijd doorgaan, dus dit kan niet als een grote verrassing komen", zo vertelt de Brit. Zijn tegenspeler, Toto Wolff, wast zijn handen in onschuld. Hij hoorde pas over het vermeende trucje toen hij enkele dagen geleden las dat Red Bull (en Ferrari) aan de bel zouden hebben getrokken. Volgens de Mercedes-teambaas is er niets raars gaande. "Ik heb er een paar dagen geleden voor het eerst over gelezen. Ik had gewild dat we een soort speciale oplossing hadden! Deze manier van handelen is echter business as usual in de Formule 1", zo doelt hij op de actie van Red Bull. "Zo wordt er in deze sport gewerkt. Er wordt van alles gevraagd aan de FIA, dat is helemaal normaal."
Meest gelezen