Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Wolff zag vertekend beeld door Verstappen: "Hij hield enkel zijn Red Bull op de baan"

Met een dubbele podiumfinish en een achterstand van 'maar' tien seconden op racewinnaar Max Verstappen, zou je kunnen zeggen dat Mercedes het gat richting de top verder heeft gedicht, maar Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft daar zo zijn twijfels over.

Verstappen drs France
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Mercedes behaalde met een podiumfinish van zowel George Russell als Lewis Hamilton haar beste resultaat van het seizoen. Hoewel Hamilton maar tien seconden achter Max Verstappen finishten en daarmee de Duitse renstal het gat naar de topteams op papier verkleint lijkt te hebben, heeft Toto Wolff zo zijn twijfels daarover.

Gevraagd werd of, naar aanleiding van de verdiensten op Paul Riciard, het gat naar de topteams representatief was.

"Ik denk dat Hamilton in staat was om het gat te stabiliseren op vijf of zes seconden in de eerste stint, maar je moet eerlijk zijn en toegeven dat Max niet meer hoefde te doen dan enkel zijn auto op de baan houden", vertelt Wolff in de microfoons van verschillende media, waaronder RacingNews365. "Dus vanuit ons perspectief gaf het een vertekend beeld. We moeten nog veel tijd goedmaken."

"We komen zeker tekort in het beginstadium van de stint, dus dat moeten we nog doorgronden. Er is geen magische oplossing, maar het zijn een paar zaken die een rol spelen in de algehele performance. Er is nog steeds een gat (met Ferrari en Red Bull, red.)."

Hoe het gat te dichten?

Waar het probleem zit dat opgelost moet worden om het gat te dichten is nog steeds niet helder in kaart gebracht, legt Wolff uit. "Het is ons nog niet precies duidelijk wat ons belemmert. Twee podiumposities is geweldig, maar het is moeilijk om vast te stellen waar het gat vandaan komt."

"De betrouwbaarheid is goed en we leveren goed werk. We moeten alleen begrijpen hoe we in de kwalificatie en in de beginfase van de race meer performance kunnen ontsluiten."

Wolff blijft reëel

In tegenstelling tot vooral Ferrari maakt Mercedes amper fouten, waardoor ze constant kunnen profiteren van de teleurstellingen van de het Italiaanse team dat sneller is dan de Duitse renstal.

"Ik denk dat onze grootste troef de cultuur is die we hebben in het team. Het zorgt voor de juiste mindset en mentaliteit wanneer het even tegenzit. Onze coureurs zijn een deel van onze cultuur en onze mindset. De coureurs maken zelden fouten, ze halen het maximale uit de de auto en ze zijn slim."

Wolff blijft echter reëel en legt uit dat een podiumfinish er waarschijnlijk niet in had gezeten als het voor beide Ferrari's een normale race was geweest.

"De waarheid is dat als iedereen finisht... we waren snel genoeg om met Perez te vechten. Maar Leclerc crashte, dus als dat niet was gebeurd waren we derde en vierde. En als Sainz niet achteraan was gestart door een motorwissel...", concludeert Wolff naar eigen zeggen 'pessimistisch'.

Ook interessant:

Falend Ferrari legt Verstappen geen strobreed in de weg

Max Verstappen won in Frankrijk, terwijl Charles Leclerc door het ijs zakte. Kan de Red Bull-coureur de titel nog mislopen? Wat zijn zijn kansen volgend raceweekend in Hongarije? Dat en meer bespreken Tim Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast. Beluister 'm hieronder.

Forbidden

Weddenschappen George Russell

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Frankrijk 2022 RN365 Nieuwsdossier

27 reacties

Viaplay
x
Interview Lyrische Horner geniet van 'fenomenaal' Red Bull-collectief