Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

“Zelfs de Ferrari-monteurs van Prost juichten voor Senna”

Ayrton Senna maakte tijdens zijn carrière veel los bij de Formule 1-fans. De strijd met zijn rivaal Prost staat bij veel F1-fans nog op het netvlies gebrand. Voormalig Formule 1-fotograaf en redacteur Angelo Orsi blikt met RacingNews365 terug op de strijd tussen de twee Formule 1-legendes.

Angelo Orsi was niet alleen de fotograaf van Senna maar bovenal een van zijn beste vrienden, iets wat nog meer rivaliteit bracht tussen Ayrton Senna en Alain Prost: "De rivaliteit tussen Prost en Senna was er natuurlijk zowel op als naast de baan. Ik was fotograaf en een van Senna's beste vrienden, maar toevallig had Prost ook een fotograaf als een van zijn beste vrienden. Dat gaf natuurlijk wederom een extra wrijving in de box", aldus Orsi met een grote glimlach op zijn gezicht in gesprek met RacingNews365. "Je moet begrijpen dat die rivaliteit vooral door Senna zijn kant goed werd uitgespeeld. Dat deed hij vaak zelfs onbewust. Zo bleef Senna na afloop van de trainingen altijd hangen in de pitbox van het team. Daar ging hij namelijk twintig minuten nabespreken met zijn hoofdmonteur, dan twintig minuten met de hoofd aerodynamica, dan nog met de motorafdeling en zo verder. Hij probeerde werkelijk elk detail van de wagen te verbeteren en alle afdelingen waren ontzettend blij met zijn feedback." Het contrast op dit vlak was erg groot tussen de Braziliaan en zijn Franse rivaal, legt Orsi uit. "Prost daarentegen was na twintig minuten altijd alweer verdwenen, maar natuurlijk kreeg hij steeds meer door dat het team wegliep met Senna omdat deze de auto telkens weer wist te verbeteren. Dit soort dingen frustreerde Prost steeds meer. Het waren dan ook juist deze dingen die de rivaliteit tussen de twee steeds groter maakte." De Fransman vertrok uiteindelijk naar Ferrari, maar bij de Italiaanse renstal waren veel monteurs ontzettend grote Senna-fans. "Senna reed Prost in 1990 in de eerste bocht op Suzuka van de baan en won zo de wereldtitel. Waar normaal gesproken iedereen hartstikke boos zou zijn op Senna, daar waren zelfs de Ferrari-monteurs ontzettend blij. Dat schoven ze ook niet onder stoelen of banken want ze stonden allemaal te juichen toen ze de crash zagen gebeuren. Dat kun je je nu toch niet meer voorstellen!?"

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'