Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ayrton Senna

“Zelfs de Ferrari-monteurs van Prost juichten voor Senna”

Ayrton Senna maakte tijdens zijn carrière veel los bij de Formule 1-fans. De strijd met zijn rivaal Prost staat bij veel F1-fans nog op het netvlies gebrand. Voormalig Formule 1-fotograaf en redacteur Angelo Orsi blikt met RacingNews365 terug op de strijd tussen de twee Formule 1-legendes.

641-prost1
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Angelo Orsi was niet alleen de fotograaf van Senna maar bovenal een van zijn beste vrienden, iets wat nog meer rivaliteit bracht tussen Ayrton Senna en Alain Prost:

"De rivaliteit tussen Prost en Senna was er natuurlijk zowel op als naast de baan. Ik was fotograaf en een van Senna's beste vrienden, maar toevallig had Prost ook een fotograaf als een van zijn beste vrienden. Dat gaf natuurlijk wederom een extra wrijving in de box", aldus Orsi met een grote glimlach op zijn gezicht in gesprek met RacingNews365.

"Je moet begrijpen dat die rivaliteit vooral door Senna zijn kant goed werd uitgespeeld. Dat deed hij vaak zelfs onbewust. Zo bleef Senna na afloop van de trainingen altijd hangen in de pitbox van het team. Daar ging hij namelijk twintig minuten nabespreken met zijn hoofdmonteur, dan twintig minuten met de hoofd aerodynamica, dan nog met de motorafdeling en zo verder. Hij probeerde werkelijk elk detail van de wagen te verbeteren en alle afdelingen waren ontzettend blij met zijn feedback."

Het contrast op dit vlak was erg groot tussen de Braziliaan en zijn Franse rivaal, legt Orsi uit. "Prost daarentegen was na twintig minuten altijd alweer verdwenen, maar natuurlijk kreeg hij steeds meer door dat het team wegliep met Senna omdat deze de auto telkens weer wist te verbeteren. Dit soort dingen frustreerde Prost steeds meer. Het waren dan ook juist deze dingen die de rivaliteit tussen de twee steeds groter maakte."

De Fransman vertrok uiteindelijk naar Ferrari, maar bij de Italiaanse renstal waren veel monteurs ontzettend grote Senna-fans. "Senna reed Prost in 1990 in de eerste bocht op Suzuka van de baan en won zo de wereldtitel. Waar normaal gesproken iedereen hartstikke boos zou zijn op Senna, daar waren zelfs de Ferrari-monteurs ontzettend blij. Dat schoven ze ook niet onder stoelen of banken want ze stonden allemaal te juichen toen ze de crash zagen gebeuren. Dat kun je je nu toch niet meer voorstellen!?"

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

Eerbetoon aan Ayrton Senna RN365 Nieuwsdossier

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull trekt 19-jarig supertalent aan als F1-reservecoureur