Max Verstappen kende een uiterst ongelukkige hervatting van het F1-seizoen. In België zat zijn race er al naar honderd meter op en in Italië ging het wederom in de eerste bocht mis. Ditmaal kon hij zijn weg vervolgen, om nog naar een achtste plaats te rijden, maar het staat in schril contrast met de verwachtingen. Slechts vier punten uit twee wedstrijden is niet het gedroomde resultaat. Daar waar alles wat Max voor de zomerstop aanraakte in goud leek te veranderen, lukte er in België niets. Christian Horner en Helmut Marko spraken tijdens de zomerbreak nog enthousiast over het aanvallen van de tweede plaatsen van Ferrari en Valtteri Bottas, maar het team likt twee races later haar wonden. Nieuwkomer Alexander Albon wist zichzelf naar een vijfde en zesde plaats te rijden en deelde mee in de sportieve malaise. In Italië wist hij niet in de buurt te blijven van de beide Renaults, laat staan het Ferrari of Mercedes lastig te maken. Het geeft aan hoe veranderlijk sport is: het ene moment ben je de held van de dag en het volgende moment lukt er vrij weinig. Natuurlijk, Spa-Francorchamps en Monza stonden niet bovenaan het lijstje van meest kansrijke circuits voor Red Bull, maar vorig jaar werd Verstappen nog derde in zijn thuisrace en vijfde op Monza. Bij sport hoort ook de directe kritiek die geuit wordt. Was het voor de zomerstop Leclerc die regelmatig moest incasseren, zo zou hij te ongeduldig zijn en teveel fouten maken, na twee mindere optredens moet Verstappen even op de blaren zitten. Ja, zelfs Max is menselijk en zelfs Max maakt foutjes of laat zich soms verrassen. De eerste bocht in België was ambitieus, maar de eerste bocht in Italië viel hem wel aan te rekenen. Het is allemaal onderdeel van het spelletje genaamd Formule 1. Leclerc snoerde de criticasters de mond met twee snaar strakke overwinningen op rij. De Monegask liet zien dat hij absoluut van wereldklasse is, daar waar Vettel wederom verzoop. De jongeling rekende op indrukwekkende wijze af met de aanstormende Mercedessen en gebruikte daarbij zijn ellebogen. Ferrari beleefde eindelijk haar successen en scoorde voor het eerst in negen jaar een zege op Monza! Daarmee is het team niet ineens de favoriet voor de rest van het seizoen, want de SF90 gaat nog altijd bijzonder hard op de rechte stukken, maar beduidend minder snel door de bochten dan de Red Bull en Mercedes.
Voor Verstappen en Red Bull-Honda volgen er belangrijke races, te beginnen met Singapore, het circuit waarop een tweestrijd tussen Hamilton en Verstappen verwacht wordt. Dan moet Honda echter wel afrekenen met de motorproblemen tijdens de kwalificatie, want op het stratencircuit is de poleposition zeer belangrijk. Twee races later staat de thuisrace van Honda op de kalender, op het circuit van Suzuka. Voor eigen publiek wil de Japanse motorleverancier schitteren met minimaal een podiumplaats, op een baan waarop Verstappen driemaal op rij op het podium stond. Het positieve van de Italiaanse Grand Prix is het tempo dat Verstappen in de openingsfase liet zien, dat minimaal gelijkwaardig was aan dat van raceleider Lerclerc. Tien ronden lang was de Red Bull-coureur de snelste man op de baan op het powercircuit, waarop Honda kansloos werd geacht. Het tweeluik België – Italië is ‘gelukkig’ achter de rug, zoals Verstappen het zelf omschreef. Het vizier is gericht op Singapore, daar waar het echt moet gebeuren. De tweede plaats van Bottas is met een achterstand van 36 punten voorlopig even uit beeld, maar met een klinkend resultaat in Singapore kan de wereld er weer compleet anders uitzien.
Meest gelezen