Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zhou herleeft angstige momenten bij horrorcrash: "Als er brand zou ontstaan, zou het lastig worden"

Guanyu Zhou staat zo fit als een hoentje aan de start van het raceweekend in Oostenrijk. En dat vier dagen na zijn verschrikkelijke crash in Groot-Brittannië. De Chinees vertelt wat er in zijn hoofd omging.

Formule 1-fans wereldwijd hielden hun hart afgelopen zondag vast toen ze de Alfa Romeo-bolide van Guanyu Zhou bij de start van de race op Silverstone in de achtergrond ondersteboven richting de bandenstapels zagen schuiven. Vier dagen later kan de Chinees echter zonder kleerscheuren zijn verhaal navertellen. Na contact met George Russell sloeg zijn bolide over de kop en schoof hij honderden meters ondersteboven over het asfalt en grind, waarna hij over de bandenstapels en in de muur werd gelanceerd. Zhou neemt ons terug mee naar dat moment. Wat ging er in zijn hoofd om? "Toen ik over de kop sloeg, was het eerst wat ik deed mijn handen van het stuur halen. Je kan je handen namelijk makkelijk breken als je zo'n crash meemaakt", vertelt hij voor de F1-camera's. "Daarna, toen mijn bolide over de grond schoof, wist ik dat er een grote impact ging komen. De auto wilde namelijk maar niet stoppen. Ik probeerde mezelf goed schrap te zetten voor die laatste impact in een zo veilig mogelijke positie." "Ik wachtte op het laatste moment, op de laatste klap. Toen de auto eindelijk tot stilstand kwam, had ik geen idee waar ik was, want ik (de auto, red.) lag ondersteboven."

Lekkende vloeistoffen

Zhou kon geen kant op terwijl een reddingsteam zich snelde naar de plek des onheils, maar de F1-coureur was nog wel zo slim om zijn motor uit te zetten. Hij wist namelijk dat het goed fout kon gaan als er door een vonk vuur zou ontstaan. Bovendien voelde hij dat er iets lekte... "Het volgende dat ik voelde, waren vloeistoffen die aan het lekken waren. Ik wist niet zeker of het van mijn lichaam kwam of uit de auto, dus ik probeerde mijn motor uit te zetten, want die stond nog aan." "Ik wist dat het lastig ging worden om uit mijn auto te komen als er brand zou ontstaan, dus ik schakelde daarom de motor uit." Eenmaal in het medisch centrum kwam hij erachter dat hij tussen de bandenstapels en het vanghek had gelegen. Hij wilde weten wat er was gebeurd en keek zijn crash meteen terug.

Een paar blauwe plekken

Wonder boven wonder kwam hij er dus zonder kleerscheuren vanaf en staat hij op vrijdag gewoon aan de start van het raceweekend in Oostenrijk. "Ik had wat blauwe plekken een dag na de crash, maar na een dag was het allemaal in orde. Ik weet niet hoe ik zo goed ben weggekomen. Ik heb geluk gehad." "Het is goed om hier in Oostenrijk weer terug te zijn, zo snel. Als je meteen weer begint met de voorbereiding voor de volgende race, dan hoef je er niet te veel over na te denken. Dat is goed." "Ik ga goed met de situatie om, maar ik probeer niet te veel naar de beelden te kijken, want dan kan het in je hoofd gaan zitten", aldus de dappere Chinees.

Viaplay
x
Verstappen-regel FIA past omstreden regel aan in officiële reglementen