Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zijn drie Formule 1-testdagen eigenlijk te weinig?

De testdagen gaan morgen eindelijk van start en daarmee luiden we het nieuwe F1-seizoen in. Slechts drie dagen wordt er getest, maar is dit niet wat te weinig?

Vroeger kon men vrijwel onbeperkt testen, maar vandaag de dag mag er alleen nog maar gereden worden tijdens officiële F1-sessies, waaronder de testdagen. Vorig jaar waren dat er nog zes, maar anno 2023 zullen de teams en coureurs het moeten doen met drie testdagen. Dat is weinig, erg weinig. In de nieuwste aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast bespreken autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers de stelling die host Joris Mosterdijk voorlegt: drie testdagen in de Formule 1 is te weinig. Dimmers trapt af: "Ik vind het te weinig. Je kunt zeggen 'ja, drie testdagen, je kunt van alles', maar ze mogen al een stuk minder. Gedurende het jaar test je niet meer." "Vroeger testten ze zich helemaal kapot. In Italië konden ze iedere week zowat een nieuw circuit aanleggen. Luca Badoer, Marc Gené, Michael Schumacher, Rubens Barrichello, dat soort mannen. Die waren nooit bij vrouw en kind. Die waren alleen maar rondjes aan het rijden daar. Dat was het andere uiterste." Coronel is het hier volledig mee eens. "Drie dagen is echt te karig. Echt serieus te weinig. De rijders rijden dus maar anderhalve dag, dus driemaal een halve dag. Dat is ook te weinig voor een coureur om jezelf helemaal klaar te stomen voor de Formule 1. Al helemaal als nieuwe rijder. Kijk, heb je vorig jaar gereden, dan neem je nog wat ervaring mee. Maar zo'n Oscar Piastri, poeh..." "Ik zou het heel knap vinden als hij er gelijk bij staat, want hij kan alleen maar rijden in auto's van twee jaar of ouder", zo oordeelt de Viaplay-analist. Dimmers vult aan: "Ik vind ook dat je twee circuits moet hebben. Als je hard gaat op Bahrein, dan zegt het nog helemaal niks of je dat gaat op Barcelona, Imola of welk ander circuit dan ook. Het is een heel ander klimaat en een heel ander type baan. Ik vind: twee testweken en niet allemaal trutten. Gewoon gas erop."

Wat verwachten we van de rondetijden?

Rondetijden zeggen tijdens de testdagen natuurlijk niet alles, maar wie weet waar hij op moet letten kan al aardig wat te weten komen. Wie is snel en wie staat waar: hoe gaat dat in zijn werk tijdens de wintertests? "Rondetijden zeggen heel veel, alleen het scorebord zegt niks", aldus Dimmers. "Het tijdenlijstje wat je ziet aan het einde van de dag zegt niks. Alleen de analyse, als ze dadelijk dertig rondjes rijden en een racesimulatie hebben, dan moet je gaan kijken wat er gebeurt. Dan kun je heel veel dingen al wel zien en dan kun je er ook een pikorde uit halen." Coronel weet ook waar hij naast het asfalt op zal letten, namelijk de houding van de coureurs, teambazen en het aanwezige personeel op het circuit van Bahrein. "Je ziet het aan de glinsterende oogjes", aldus de coureur.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi